BRATISLAVA – Globálne otepľovanie nie je len pojem, ale reálny problém – je tu a mnohí odborníci varujú, že ak neurobíme zásadné zmeny čo najskôr, tak už o pár rokov môže byť neskoro a nemusíte zabrániť celkovému klimatickému kolapsu. A čo si treba predstaviť pod pojmom uhlíkova stopa? Je to v podstate vyčíslenie toho, ako človek, skupiny alebo celkovo krajiny pôsobia na zmenu klímy. Ak by sme mali hovoriť o konkrétnom príklade, tak napríklad sa zamyslieť nad tým, koľko uhlíka sa spotrebuje pri výrobe konkrétneho výrobku. Napríklad takmer každý máme mobilný telefón a aj za jeho výrobou je potom nejaká uhlíková stopa. Platí to aj pri konzumácii napríklad mäsa či ceste ráno do práce.
Mnohí aktivisti napríklad upozorňujú na to, akú dopravu človek využíva či už pri presunoch do práce, do školy alebo na výlety a dovolenky. Doprava samotná je tak veľkou témou nielen vo svete, ale hovorí sa o nej vo veľkom aj na Slovensku. Cestovanie po jednom v autách by malo byť presne tým príkladom, ako necestovať. Preplnené cesty, výfuky z áut však nie je všetko. Veľký otáznik visí aj nad leteckou dopravou. A niektoré krajiny riešia aj tento problém – a tak namiesto hľadanie „low-cost“ leteniek si treba naštudovať každého prepravcu – existujú totiž už aj tí šetrnejší k ovzdušiu. Ktoré sú to? Napríklad tento rebríček hovorí o tých najšetrnejších – nájdete ho TU.
Keď už hovoríme o doprave, vedeli ste aj o tom, že 16 najväčších lodí na svete znečisťuje ovzdušie viac ako všetky autá na celom svete? Túto informáciu ešte pred niekoľkými rokmi priniesol britský denník Daily Mail.
Po doprave sa môžeme každý pozrieť na svoju domácnosť – ako nakupujem, čo vkladám do košíka? Siahnem vždy po igelitke alebo si nákup vložím do tašky, ktorú si so sebou nosím z domu? Nakupujem oblečenie, ktoré mi vydrží len pár opratí – ale kúpim si ho preto, pretože stojí pár eur? Alebo siahnem po kvalite nielen materiálov, ale aj výrobe – kto stojí za ušitím napríklad daného trička či párov topánok?
Aktivisti a odborníci preto odporúčajú sledovať zloženie výrobku, tovaru, ako sa daný produkt vyrobil, odkiaľ pochádza a prípadne aj to, ako sa k nám na naše pulty dostal.
Veľmi sporné – ale zároveň čoraz populárnejšie – je stravovanie a teda čo najnižšia konzumácia mäsa a celkovo zmena jedálnička. Nie je to len o tom, že teraz prestanete konzumovať celkovo mäso. Ak to mäso aj konzumujeme – tak treba sa pozrieť odkiaľ pochádza, ako bolo zviera chované. Ale vedeli ste napríklad aj to, že také kravy vypúšťajú veľký objem metánu? A ten nie je práve ideálny pre našu klímu. Ak už aj mäso konzumujeme, tak ideálne je sa pozrieť na to, ako často, aký druh a odkiaľ pochádza. A ak dokážem existovať aj bez mäsa, tak potom si zvoliť vhodný jedálniček aj bez neho.
Ak by sme mali hľadať možnosti u seba doma – tiež môžeme urobiť zopár pozitívnych zmien. Všímajte si spotrebu energií – dnes sú na trhu svetlá, ktoré spotrebujú menej energie. Vieme používať takú elektroniku, ktorá je šetrnejšia k životnému prostrediu. A nezabudnime ešte aj na to, akú dôležitú úlohu tu zohráva triedenie odpadu.
Diskusia na tému klímy
Viac o klíme sa napríklad môžete dozvedieť počas diskusie – 8. júna o 19.00 hodine. Tému s názvom „Dobré skutky pro klima – moje uhlíková stopa“ predstaví hosť Marek Krčál, ktorého veľkým koníčkom sú otázky ochrany klímy, konkrétne uhlíková stopa, technológie a ekonómia dekarbonizácie. Marek Krčál pôsobí v širšom tíme faktaoklimatu.cz, ktoré sa usiluje o kultiváciu verejnej diskusie o zmene klímy.
Dozviete sa:
- Aká je moja uhlíková stopa?
- Ako ju môžem ovplyvniť?
- Ako môžem kompenzovať svoje „prehrešky“ proti klíme, napr. letecká doprava vs. dovolenka.
Diskusiu, ktorá je dostupná zdarma a pre všetkých, organizuje iniciatíva The Economy of Francesco CZ/SK TALKS. Františkova ekonomika je iniciatíva, ktorú spustil pápež František a v ktorej vyzýva mladých ekonómov, podnikateľov a osobnosti z tohto prostredia k zmene životného štýlu, aby ekonómia dostala ducha v zmysle udržateľnosti, spravodlivosti a nevylučovala nikoho. Spomínané diskusie sa konajú on-line každý druhý utorok v mesiaci.