Sociálne siete

Ekonomika

Súťaž o iPhone od Slovenskej pošty je podvod

Slovenská pošta upozorňuje na podvodné e-maily.

Zverejnené:

Upravené: 15. apríla 2021 o 11:20

753

large mobil unsplash aeceba
Ilustračné foto, zdroj: Unsplash

REKLAMA

Tlačová správa

BRATISLAVA – V mene Slovenskej pošty sa šíria ďalšie podvodné maily, ktoré nabádajú ľudí do súťaže o nový iPhone 13. Adresáti sú kontaktovaní v mene pošty s tým, že sa môžu zapojiť do žrebovania, vyberú si spomedzi znázornených obálok a ak uhádnu, vyhrajú nový mobilný telefón. Hádať môžu 3-krát, zväčša na tretí pokus sa adresátovi zobrazí výherná ikona, že ako verný zákazník vyhral nový iPhone, a uhradiť má 1 euro za poštovné. Následne si od adresáta vyžiadajú kontaktné údaje, mail a telefónne číslo, ako aj údaje platobnej karty. „Pošta upozorňuje, že ide opäť o podvod, od klientov nikdy nepýta peniaze prostredníctvom e-mailov ani neponúka výherné internetové hry,“ informovala v tlačovej správe hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.

Adresátov preto pošta vyzýva k ostražitosti, aby kontrolovali odosielaciu adresu a na podozrivé maily nereagovali. Vizuály falošných mailov sú zverejnené aj na webovej stránke Slovenskej pošty www.posta.sk.

Slovenská pošta zaznamenala už viac ako 20 rôznych podvodných e-mailov, ktoré sa tvária ako od pošty. Adresáta vyzývajú k úhrade platieb za doručenie zásielky, k zmene doručeniu či uloženiu zásielky či zaplateniu colných poplatkov. Adresáti dostávajú falošné maily pod hlavičkou Slovenskej pošty aj v spojitosti so stránkami, ktoré ponúkajú na kúpu či predaj rozličný tovar, a ak adresát zadá údaje so svojej platobnej karty cez stránku veľmi podobnú webovej stránke pošty, majú mu byť pripísané peniaze na účet za tovar. Slovenská pošta nikdy nepýta peniaze ani nesprostredkúva pripísanie peňazí na účet prostredníctvom e-mailov.

Okrem toho sa stále objavujú falošné e-maily či SMS správy pod hlavičkou Slovenskej pošty, požadujúce od adresátov úhrady poplatkov za doručenie zásielky či preclenie zásielky. Ak klient akceptuje túto falošnú požiadavku, webový odkaz ho presmeruje rovno na platobnú bránu, kde má zadať údaje zo svoje platobnej karty. Klienti by sa mali mať na pozore, pretože ani v tomto prípade nie je odosielateľom Slovenská pošta. Slovenská pošta nikdy nežiada poplatky prostredníctvom e-mailov či SMS, a to ani pri colnom konaní. Clo aj poplatok za colné konanie zaplatí klient priamo pri doručení zásielky.

V tejto veci podala Slovenská pošta trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, aktuálne prebieha vyšetrovanie. Na falošné e-maily upozorňuje pošta aj na svojej webovej stránke – www.posta.sk : cez banner upozorňujúci na falošné maily sa klienti prekliknú na podstránku, kde sú uvedené všetky potrebné informácie, ako zákazníci rozlíšia, že ide o podvodný mail. Na stránke sú aj ukážky, ako môžu takéto falošne maily vyzerať. Dôležitá je aj ostražitosť adresátov, ktorí dostanú takéto podvodné e-maily, aby na ne nereagovali. V prípade, že klienti na tieto podvodné maily už zareagovali a uhradili požadovanú sumu, čím im bola spôsobená škoda, odporúčame im obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní.

Základné faktory, podľa ktorých klienti rozpoznajú, že ide o podvod, sú:

  • Slovenská pošta nikdy nežiada úhradu žiadnych poplatkov prostredníctvom e-mailov alebo SMS, a to ani za colné konanie. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo eshopu, alebo na dobierku, teda pri prevzatí zásielky – a to hotovosťou alebo kartou. Adresát zaplatí za zásielku kuriérovi, pri priehradke na pobočke alebo v BalíkoBOXe.
  • Ak klient dostane zásielku z cudziny, pošta ho najskôr písomne vyzve a colné konanie si vybaví sám alebo prostredníctvom pošty na základe splnomocnenia. Pošta elektronicky pýta od klienta iba potrebné podklady potvrdzujúce hodnotu tovaru (výpis z účtu o platbe za tovar, účet z obchodu, detail transakcie) a druh tovaru (objednávka, faktúra, proforma faktúra, snímka z e-shopu). V mene zákazníka podáva elektronické colné vyhlásenie prostredníctvom bezpečného komunikačného kanála na príslušný colný úrad. Colník vydá rozhodnutie s výmerom platieb a prepustí zásielku, Slovenská pošta ju doručí adresátovi. Zákazník tak na jednom mieste uhradí colné poplatky a poplatok za službu zastupovanie v colnom konaní. Colné poplatky odvedie Slovenská pošta Finančnej správe SR.
  • Ak adresát dostane podvody (phishingový) email, odporúčame vždy kontrolovať odosielaciu adresu a zároveň nereagovať na podozrivé e-maily a nezadávať žiadne údaje z platobnej karty.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA