Sociálne siete

DOMOV

Greenpeace: Reformný potenciál plánu obnovy zostáva bez konkrétnych stratégií nevyužitý

Podľa programovej riaditeľky Greenpeace Slovensko sú potrebné také štrukturálne zmeny v ekonomike, aby spoločnosť vedela napĺňať ľudské potreby v rámci limitov prírody.

GLOBAL NEWS

Zverejnené:

Upravené: 14. marca 2021 o 11:33

35

Katarína Juríková, foto: SITA/Alexandra Čunderlíková

SITA

BRATISLAVA – Reformný potenciál plánu obnovy zostáva bez konkrétnych stratégií nevyužitý. Pre agentúru SITA to uviedla Katarína Juríková, programová riaditeľka Greenpeace Slovensko. Krajine podľa nej chýba napríklad konkrétna stratégia, prostredníctvom ktorej chce vláda dosiahnuť uhlíkovú neutralitu.

Juríková hodnotí ako krok správnym smerom to, že na environmentálne opatrenia bol v rámci plánu obnovy vyčlenený najväčší balík finančných prostriedkov. Využitie peňazí tak podľa nej mieri k naplneniu myšlienky zelenej obnovy po koronakríze. Nech by však bolo rozdelenie peňazí akékoľvek, nemalo by sa pri ňom podľa nej zabúdať na to, že ak sa chce spoločnosť vyhnúť najhorším dopadom klimatickej a ekologickej krízy, zásadné zmeny musia prísť v každej sfére spoločnosti.

„Nepotrebujeme len nový zelený náter a dobiehanie zmeškaných cieľov, ale také štrukturálne zmeny v ekonomike, aby sme vedeli napĺňať ľudské potreby v rámci limitov prírody,“ povedala pre agentúru SITA Juríková.

Na novom návrhu plánu obnovy hodnotí pozitívne doplnenie komponentu adaptácie na zmenu klímy a ochrany biodiverzity. Za správne riešenie považuje aj prechod dekarbonizácie priemyslu a obnovy budov pod správu Ministerstva životného prostredia SR.

Na opatrenia súvisiace so životným prostredím bolo v pláne obnovy vyčlenených 2,17 miliardy eur. Celkov 750 miliónov eur má byť použitých na udržateľnú dopravu, 700 miliónov na zelenú obnovu budov a 350 miliónov na dekarbonizáciu priemyslu. Na podporu obnoviteľných zdrojov energie je vyčlenených 220 miliónov eur a 150 miliónov je určených na opatrenia súvisiace s adaptáciou na zmenu klímy.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA