Sociálne siete

Ekonomika

Cezhraničné platby medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom sa menia

Cezhraničné platby medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom sa menia

Zverejnené:

Upravené: 17. januára 2021 o 14:00

192

large brexit abedfb
ZDROJ: Ilustračné foto/SITA/AP Photo/Virginia Mayo

REKLAMA

17. január 2021 02:00 SITA, redakcia

BRATISLAVA – Po prechodnom období v rámci vystúpenia Veľkej Británie z EÚ sa menia niektoré podmienky aj pri poskytovaní finančných služieb. Ako ďalej vyplýva z vyhlásenia Európskeho orgánu pre bankovníctvo (EBA) o brexite, poskytovatelia platobných služieb v EÚ budú musieť poskytovať viac informácií o klientovi, ktorý posiela platby do Spojeného kráľovstva. Informácie budú zahŕňať aj podrobnosti o mene platiteľa a buď jeho adrese, čísle úradného osobného dokladu, identifikačnom čísle spotrebiteľa, alebo dátume, resp. mieste narodenia.

Spojené kráľovstvo opustilo Európsku úniu 31. januára 2020. Podľa dosiahnutej dohody sa počas prechodného obdobia do 31. decembra 2020 uplatňovali v Británii právne predpisy EÚ. Od 1. januára 2021 sa v Spojenom kráľovstve prestali uplatňovať právne predpisy EÚ a od tohto dátumu finančné inštitúcie Spojeného kráľovstva bez platného povolenia orgánov dohľadu EÚ stratia právo poskytovať finančné služby v EÚ.

Britské finančné inštitúcie, ktoré chcú poskytovať služby v EÚ, musia mať povolenie. Väčšina z nich ho už má a inštitúcie zintenzívňuje svoje operácie v EÚ. Podľa právnych predpisov EÚ si spotrebitelia z EÚ môžu po skončení prechodného obdobia ponechať svoje existujúce bankové účty vedené v inštitúciách Spojeného kráľovstva pri dodržaní príslušných právnych požiadaviek Spojeného kráľovstva. Spotrebitelia však musia zvážiť niektoré skutočnosti, ako napríklad ochranu vkladov. Tá sa môže v Británii líšiť od pravidiel platných pre bankové účty vedenie v EÚ.

Európsky orgán pre bankovníctvo vyzýva všetky finančné inštitúcie dotknuté brexitom, a najmä inštitúcie Spojeného kráľovstva, ktoré ponúkajú finančné služby spotrebiteľom v EÚ, aby primerane a včas informovali o dostupnosti a kontinuite služieb, ktoré v súčasnosti poskytujú. Vrátane informácie o tom, či inštitúcie plánujú ukončiť ponuku služieb spotrebiteľom v EÚ. V tomto poslednom prípade sa od inštitúcií očakáva, že spotrebiteľom vysvetlia vplyv ukončenia poskytovania služieb a spôsob, akým si môžu uplatniť práva spotrebiteľa.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA