Sociálne siete

Ekonomika

NDS a Skanska podpísali zmluvu na dokončenie Tunela Višňové. Diaľnicu chcú odovzdať do roku 2023

Trinásť a pol-kilometrový diaľničný úsek s najdlhším slovenským tunelom Višňové výrazne skráti čas potrebný na prechod Žilinou. Vodičom umožní vyhnúť sa dopravným zápcham na existujúcej ceste I/18 pod hradom Strečno. Ambíciou NDS je odovzdať novú diaľnicu motoristom najneskôr do konca roka 2023.

Zverejnené:

Upravené: 24. apríla 2021 o 13:49

449

heger skanska nds tunel
Národná diaľničná spoločnosť dnes podpísala zmluvu na výstavbu diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Zdroj: FB/Eduard Heger - predseda vlády SR

REKLAMA

BRATISLAVA – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala v piatok pred západným portálom Tunela Višňové zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá je novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala. Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého Tunela Višňové je 255 miliónov eur.

Minister dopravy vidí termín sprejazdnia tunela v roku 2023 ako reálny.

„Príbeh tunela Višňové je výkladnou skriňou zlyhaní predchádzajúcich garnitúr. Dopravnou prioritou mojej vlády je dokončiť úsek diaľnice D1 vrátane tunela Višňové. Obyvatelia a motoristi roky čakajú na bezpečné dopravné spojenie, ktoré vyrieši problémy pri Strečne,“ napísal k tomu na sociálnej sieti Facebook aj premiér Eduard Heger. Zároveň poďakoval ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi. Podpisom zmluvy so zhotoviteľom sme podľa Hegera totiž o krok bližšie k dokončeniu tohto dôležitého cestného úseku. „Už si nemôžeme dovoliť žiadne ďalšie zlyhanie,“ uzavrel premiér.

„Som veľmi rád, že vďaka usilovnej práci a skutočne maximálnemu nasadeniu Národnej diaľničnej spoločnosti sa nám podarilo tento projekt postaviť na nohy a doslova ho oživiť. Faktom totiž je, že od začiatku roka 2019 boli práce prerušené. Dnes sa reštart výstavby stáva skutočne reálnym. Pevne verím, že v roku 2023 bude tunel Višňové súčasťou diaľničnej infraštruktúry,“ vraví Juraj Tlapa, predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľničný úsek dobuduje za 254,83 milióna eur stavebná spoločnosť Skanska, ktorá predložila najlepšiu ponuku spomedzi troch prihlásených uchádzačov do súťažného dialógu. Projekt je financovaný z európskych zdrojov. Zhotoviteľ teraz preberie stavenisko a rozbehne práce na dostavbe úseku. „Sme si vedomí významu aj zložitosti tejto stavby a uplatníme na nej i naše medzinárodné skúsenosti. Čo je však najdôležitejšie, urobíme maximum pre to, aby sme stavbu odovzdali do užívania v termíne a požadovanej kvalite, tak ako na našich predchádzajúcich projektoch,“ hovorí Miroslav Potoč, generálny riaditeľ Skanska SK.

Po dokončení kompletného diaľničného obchvatu mesta Žilina ušetria vodiči približne 23 minút, čo je viac ako polovica času potrebného na prekonanie rovnakej vzdialenosti dnes. Zníži sa nehodovosť, zaťaženie hlukom a zlepší sa kvalita životného prostredia.

Podpisom zmluvy práce na reštarte výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala nekončia, naopak, pokračujú ďalej. Nasledovať budú verejné obstarávania na technológiu tunela, stredisko údržby a odpočívadlo Turie. Zároveň spúšťame webovú stránku visnovebude.sk, na ktorej budú sústredené všetky informácie súvisiace s výstavbou úseku. Dominovať budú najmä aktuálne informácie o postupe a progrese prác. Pre odbornú a laickú verejnosť budeme prinášať exkluzívne videá z výstavby, rozhovory so stavebnými expertami na mosty, tunelové stavby a betónové vozovky podieľajúcimi sa na výstavbe tohto najväčšieho a najsledovanejšieho dopravného diela na Slovensku. Chýbať nebude lokalizácia, popis stavby, trasovanie úseku.

NDS v marci 2019 ukončila zmluvu s pôvodným zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo – Dúha, z dôvodu neuspokojivého postupu výstavby. Následne diaľničiari začali s prípravou verejného obstarávania na nového zhotoviteľa.

Charakteristika úseku

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala začína v križovatke Lietavská Lúčka, kde nadväzuje na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Za križovatkou trasa diaľnice postupuje smerom na východ, pretína katastre obcí Porúbka, Rosina, Višňové až splynie s tunelom Višňové. Tunel prechádza popod vrch Hoblík a po viac ako siedmich kilometroch vyúsťuje v križovatke Dubná Skala a napojí sa na ďalšie pokračovanie D1.

Súčasťou úseku je
  • 118 stavebných objektov
  • 7,5 km dlhý tunel Višňové s vetracou šachtou
  • 8 mostov (2 najdlhšie majú 947 m a 585 m)
  • 1 dočasné premostenie
  • 5 zárubných a 4 oporné múry
  • 2 protihlukové steny

Zdroj: FB, Úrad vlády, NDS

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA