Sociálne siete

Ekonomika

Väčšina klientov s odkladom splátok zvládne podľa analytikov návrat k riadnemu splácaniu

Väčšina klientov s odkladom splátok zvládne podľa analytikov návrat k riadnemu splácaniu

Zverejnené:

Upravené: 9. januára 2021 o 12:00

90

christian dubovan Y Yshlw unsplash eadcf
ZDROJ: Ilustračné foto(Unsplash/Christian Dubovan

REKLAMA

9. január 2021 11:46 SITA, redakcia

BRATISLAVA – Väčšine z tých, ktorí v rámci zákona lex korona vlani požiadali o odklad splátok úverov, v najbližších týždňoch opäť nabehne splácanie. Aj napriek pretrvávajúcej pandémii odborníci neočakávajú veľký nárast počtu ľudí s problémom začať splácať. Firmy sa postupne prispôsobujú novým podmienkam a hospodárstvo sa podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mateja Horňáka rozbieha, aj keď v prvých mesiacoch tohto roka môžu byť dopady koronavírusu ešte pomerne výrazné, najmä v oblasti služieb.

Najväčšej skupine ľudí končia odklady splátok v januári a vo februári. Skúsenosti Slovenskej sporiteľne s klientmi, ktorí si vybrali kratšiu lehotu odkladu a odklad sa im už skončil v minulom roku, ukazujú, že drvivá väčšina z nich po uplynutí odkladu svoje dlhy riadne spláca. Ani pri úveroch s maximálnym, 9-mesačným odkladom neočakáva sporiteľňa zásadné problémy. „Klientom, ktorí po odklade nedokážu začať splácať v plnej výške, sme však pripravení vyjsť v ústrety,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Viaceré bankové domy v týchto dňoch posielajú klientom upozornenie na končiace sa moratórium odkladu splátok COVID-19. Ak niekto na začiatku prvej vlny pandémie požiadal o odklad splátok v plnom rozsahu deviatich mesiacov, bude musieť podľa Swiss Life Select Slovensko začať riadne splácať svoje záväzky. Banka klientovi listom, resp. upozornením formou SMS správy, alebo cez internet banking zašle informáciu o výške riadnej splátky a tiež aj dátum jej účinnosti.

V čase pandémie môžete požiadať o odklad splátok COVID-19 iba raz. V prípade, ak ste o odklad ešte nepožiadali, môžete tak urobiť do 31. marca 2021, vrátane. Pri odklade je dôležité aj to, či bude mať klient zápis v úverovom registri alebo nie. Úvery, ktorých splácanie si klient odložil v zmysle lex korona, sú v registri označené s príznakom „Covid 19“ a v súlade s legislatívou toto označenie by nemalo mať vplyv na bonitu klienta. To však podľa Cesnakovej platilo len do konca vlaňajška. Ak klient požiada o odklad splátok v tomto roku, tak sa mu môže sťažiť prístup k úverom v nasledujúcich dvoch rokoch.

Pokiaľ klient po skončení odkladu splátok nevie splácať úver a požiada o zníženie splátky, táto informácia už podľa platnej legislatívy musí ísť do úverového registra a v budúcnosti môže znížiť dostupnosť ďalšieho úveru, preto by si mal tento krok klient dôkladne zvážiť. V každom prípade bude podľa Cesnakovej takáto negatívna informácia vnímaná miernejšie ako neplatenie úveru. Faktom ale je, že takto sú ľudia chránení pred nezdravým zadlžovaním, dodáva hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Na základe nariadenia rezortu financií by síce nemali byť minuloroční poberatelia splátkových prázdnin považovaní za rizikových, avšak to, že o odklad nakoniec požiadali, sa im v budúcnosti podľa vyjadrení spoločnosti Sophistic Pro finance nepekne vráti späť. „Budú mať záznam v úverovom registri, čo si každá banka posudzuje individuálne. Platí, že čím viac negatívnych záznamov klient má, tým viac sa mu znižuje rating. No a to vedie či už k vyšším úrokovým sadzbám na pôžičkách alebo dokonca až k zamietnutiu úveru,“ vraví oblastný riaditeľ Sophistic Pro finance Alojz Kozoň.

Podľa odhadov Sophistic Pro finance môže mať 20 až 30 percent z ľudí, ktorí požiadali vlani o odklad splátok, už onedlho skutočné finančné problémy. Ide totiž o skupinu ľudí, ktorým sa síce medzičasom príjem vrátil, no namiesto toho, aby sa správali zodpovedne a napríklad ušetrenú 500-eurovú splátku si odložili, miesto toho ju minuli na spotrebné a pre život nedôležité veci.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA