Sociálne siete

Kultúra

Abonentný koncert Slovenskej filharmónie v piatok s návštevníkmi aj online

Zverejnené:

Upravené: 28. januára 2021 o 13:03

1086

large SF koncert bddebde
ZDROJ: Slovenská filharmónia/Ján F. Lukas

REKLAMA

24. november 2020 16:27 Martina Baumann

BRATISLAVA – Slovenská filharmónia (SF) uvedie piatkový symfonický koncert, 27. novembra 2020, prednostne pre abonentov cyklov AD, BE, A a B. Portál GlobalNews.sk o tom informovala tlačová tajomníčka SF Martina Tolstova. „Na základe aktuálne zverejnených informácií vo vyhláške Úradu verejného zdravotníctva vo Vestníku vlády, platnej od pondelka 16. novembra 2020, môžeme obsadiť 50 percent kapacity sály. Dodržíme sedenie v každom druhom rade,“ informuje ďalej Tolstova.

Koncert podľa nej platí pre držiteľov abonentiek aktuálnej koncertnej sezóny, ktorých koncerty sa mali pôvodne konať vo štvrtok 26. a v piatok 27. novembra – cykly AD, BE, A a B. Vzhľadom na epidemiologickú situáciu sa uskutoční len piatkový termín pre všetkých uvedených abonentov.
Slovenská filharmónia uvedie piatkový koncert pod taktovkou bývalého šéfdirigenta Slovenskej filharmónie Emmanuela Villauma, ktorý zastával tento post v rokoch 2009-2016. V súčasnosti je Emmanuel Villaume hudobným riaditeľom a šéfdirigentom PKF — Prague Philharmonia a hudobným riaditeľom Opery Dallas. Spolupracuje s opernými domami ako Metropolitná opera či Royal Opera House a s umelcami ako Anna Netrebko či Benjamin Bernheim.

Na úvod koncertu zaznie predohra k opere Fidelio Ludwiga van Beethovena, ktorá vznikla ako oslava humanizmu a slobody v roku 1804. Nasledovať bude Symfónia A dur, KV 201 osemnásťročného Wolfganga Amadea Mozarta, ktorá pochádza z roku 1774, keď sa skladateľ dostal do sporu so salzburským arcibiskupom Colloredom. Wagnerova Siegfriedova idyla pre komorný orchester vznikla v roku 1869 ako skladateľov narodeninový darček manželke Cosime a zároveň je táto intímna skladba holdom synovi Siegfriedovi. Nebude chýbať francúzska hudba – Debussyho Svit luny, jedno z najznámejších diel hudobného impresionizmu a suita Moja matka hus, ktorá je jedným z mála diel Mauricea Ravela, napísaných na rozprávkový námet.

Koncerty Slovenskej filharmónie sa budú konať za dodržania aktuálnych hygienických opatrení – povinné nosenie rúšok a bezdotyková dezinfekcia rúk. Zároveň sa realizuje periodická aerosolová priestorová dezinfekcia. Bufet SF počas prestávky nebude k dispozícii.
Koncert sa začne o 19.00 h a Slovenská filharmónia ho odvysiela aj v priamom prenose na stream.filharmonia.sk a facebookovej stránke #SlovakPhil.

Slovenská filharmónia pokračuje koncertom s publikum v nedeľu 29. novembra 2020 o 16.00. V Koncertnej sieni SF zaznie Adventný koncert I v interpretácii Slovenského komorného orchestra (um. vedúci Ewald Danel) a Slovenského filharmonického zboru (zbormajster Jozef Chabroň). Sólistami popoludnia budú členovia Slovenského filharmonického zboru – Marianna Gelenekyová soprán, Ivan Rychlo tenor, Andrej-Marek Kaňa bas. Na programe zaznie Omša G dur, D. 167 Franza Schuberta a Biblické piesne, op. 99 Antonín Dvořák . Vstupenky na Adventný koncert sú v predaji v Pokladnici SF.

A kto je EMMANUEL VILLAUME?

Dirigoval počas svojej kariéry vystúpenia s tými najprominentnejšími opernými súbormi a symfonickými orchestrami z celého sveta. Od sezóny 2015/2016 je šéfdirigentom PKF – Prague Philharmonia. Na jeseň 2020 zaháji už svoju ôsmu sezónu tiež ako hudobný riaditeľ Opery v Dallase. V sezóne 2020/2021 sa Emmanuel Villaume vracia do Metropolitnej opery v New Yorku (Romeo a Júlia), Lyric Opera v Chicagu (Samson a Dalila) a do Opery v Dallase, kde zastáva post hudobného riaditeľa (Figarova svadba, Lohengrin a svetová premiéra „The Diving Bell and the Butterfly“).

Emmanuel Villaume je spoločne so sopranistkou Dianou Damrau držiteľom prestížnej nemeckej ceny ECHO Klassik 2017 v kategórii Operný album roka za nahrávku Meyerbeerových árií. V decembri 2017 naštudoval v Metropolitnej opere v New Yorku očakávanú inscenáciu Pucciniho Toscy, ktorá bola prenášaná v rámci projektu MET: Live in HD do viac ako 2000 kín v 73 krajinách sveta. V sezóne 2018/2019 naštudoval Bizetovho Lovca perál v Metropolitnej opere, Massenetovho Dona Quijota v Deutsche Oper Berlin a v domovskej opere v Dallase uviedol hneď tri inscenácie – Wagnerovho Blúdiaceho Holanďana, Bizetovu Carmen a Pucciniho Manon Lescaut. Pravidelne spolupracuje s operami v San Franciscu, Los Angeles, Montreale, Kráľovskou operou Covent Garden v Londýne, Washingtonskou národnou operou, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan a Opéra Bastille v Paríži.

Dirigoval predstavenia v Bavorskej štátnej opere, Deutsche Oper Berlin, Teatro La Fenice, Teatro Regio di Torino, Teatro Real v Madride, Gran Teatre del Liceu v Barcelone, Opéra de Monte-Carlo a ďalších. Na slávnom festivale Klangbogen vo Viedni uviedol Menottiho Goyu s Plácidom Domingom v titulnej úlohe. Popri opernej tvorbe sa aktívne venuje aj práci so symfonickými telesami. V rokoch 2009 – 2016 bol šéfdirigentom Slovenskej filharmónie. Spolupracoval s Losangeleskou filharmóniou, Chicagskými, Montrealskými, Sanfranciskými, Hous tonskými a Bostonskými symfonikmi, Kráľovskou filharmóniou v Londýne, Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a ďalšími. V roku 2008 vystúpil s Čínskym národným operným orchestrom v rámci Letných olympijských hier v Pekingu.

Z ďalších vrcholov menujme koncerty v newyorskej Avery Fisher Hall na Richard Tucker Gala 2014, s Juilliard Orchestra v Alice Tully Hall, na Grant Park Music Festival v Chicagu, festivale Biele noci v Mariinskom divadle v Petrohrade a európske koncertné turné s Čajkovského operou Jolanta so sopranistkou Annou Netrebko v Luzerne, Kodani, Monte Carle a londýnskej Royal Albert Hall. Pripomeňme aj jeho početné vystúpenia na prestížnom americkom festivale Spoleto, kde v rokoch 2001 – 2010 pôsobil ako hudobný riaditeľ jeho americkej divízie v Charlestone. Jeho projekty s PKF – Prague Philharmonia zahŕňajú nahrávky s Annou Netrebko a Benjaminom Bernheimom pre label Deutsche Grammophon, tri CD pre Warner Classics (okrem iného profilovú nahrávku Ravel. Debussy. Bizet z roku 2018), z ktorých album Héroïque s Bryanom Hymelom získal nomináciu na International Opera Awards 2016, či špeciálne silvestrovské gala v Royal Opera House Muscat v Ománe.

V januári 2017 absolvoval s orchestrom mimoriadne úspešné turné po USA, ktoré okrem iného zahŕňalo koncerty v Davis Symphony Hall v San Franciscu a Copley Symphony Hall v San Diegu. Emmanuel Villaume sa narodil v roku 1964 v Štrasburgu a vyštudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg. Neskôr pokračoval v štúdiách na parížskej Sorbone, kde získal diplom v odbore literatúra, filozofia a muzikológia. Ako autor erudovaných muzikologických článkov bol už vo veku dvadsaťjeden rokov menovaný dramaturgom Rýnskej národnej opery v Štrasburgu. Je držiteľom čestného doktorátu z University of Indianapolis. Maestro Villaume žije striedavo v Paríži a v Dallase.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA