Sociálne siete

DOMOV

Školy sa od 8. februára môžu určite otvoriť, zdôraznil minister

Zverejnené:

Upravené: 5. februára 2021 o 22:52

749

large grohling ceeabb
ZDROJ: Branislav Gröhling, SITA/Jana Birošová

REKLAMA

5. február 2021 15:04 SITA, redakcia

BRATISLAVA – Materské školy, prvý stupeň základných škôl a končiace ročníky stredných škôl sa budú môcť „stopercentne“ otvoriť od 8. februára. Potvrdil to minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) v dnešnej diskusnej relácii rádia Expres Braňo Závodský naživo.

Zároveň zdôraznil, že školy majú prejsť na takzvaný školský semafor. Riaditeľom škôl sa tak ponúkne možnosť, aby po odsúhlasení zriaďovateľom nechal na vymedzené obdobie školu zatvorenú. Škola by sa následne mohla pripraviť na prípadné testovanie. O otvorení škôl by po odsúhlasení uznesenia vlády mohli rozhodovať aj Regionálne úrady verejného zdravotníctva SR. Tie by nehodnotili pripravenosť samospráv, ale lokálnu epidemickú situáciu. Rodičom detí zo zatvorenej školy by sa v danom období pandemická OČR nezrušila.

Školskí odborníci a psychológovia ocenili rozhodnutie otvoriť školy

Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) a Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) oceňujú rozhodnutie otvoriť školy. V tejto súvislosti zároveň upozornili na negatívny vplyv, ktoré má ich zatvorenie na proces vzdelávania a psychické zdravie detí. Hoci ústavy citlivo vnímajú obavy časti rodičovskej a pedagogickej verejnosti, návrat detí do škôl považujú za správny a potrebný. Obe inštitúcie sa zároveň pripojili k snahe ministerstva o zaradenie učiteľov medzi prioritné skupiny v rámci stanovených očkovacích fáz proti ochoreniu COVID-19. Informoval o tom odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

„Spoliehame sa však na stanovisko pandemickej komisie, ktorá postupný návrat žiakov do škôl odporúčala. Je podmienený sprísnením opatrení v iných oblastiach a pravidelným testovaním zákonných zástupcov detí a žiakov od druhého stupňa základných škôl. Verím, že túto ‚daň‘ sme ako spoločnosť ochotní pre zabezpečenie vzdelávania našich detí priniesť‚“ povedala riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová. Tiež poukázala na to, že školy sa pri obnovovaní prezenčného vzdelávania riadia aj naďalej školským semaforom. Ten stanovuje konkrétne opatrenia v prípade, že sa na škole potvrdí pozitívny prípad ochorenia COVID-19.

ŠPÚ považuje za mimoriadne dôležité rozhodnutie sprístupniť prezenčné vyučovanie na prvom stupni základných škôl. Vysvetlil to tým, že proces osvojovania si učiva je viazaný na prítomnosť učiteľa alebo učiteľky. „Správne osvojovanie si základov písania, čítania a základných matematických operácií sú procesy, pri ktorých je učiteľ alebo učiteľka nezastupiteľný,“ objasnila Hapalová. Pre ŠPÚ prioritou aj prezenčná výučba žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebám. Ako vysvetlila Hapalová, dištančná výučba je pre týchto žiakov veľmi obmedzená, prípadne nemožná. Znevýhodnenie sa tak podľa nej ešte viac prehlbuje, pričom umožnenie ich prezenčného vzdelávania im môže pomôcť aj z hľadiska ich ďalšej vzdelávacej dráhy a uplatnenia sa v živote.

Riaditeľka VÚDPaP Janette Motlová poukázala, že dlhé obdobie zatvorených škôl malo negatívne dopady na duševné zdravie a psychickú pohodu detí a mladých. Na krízovej telefónnej linke VÚDPaP počas 14 dní v roku 2021 zaznamenala viac ako 60 telefonátov o pomoc. Podľa Motlovej sociálna izolácia prispieva k úzkostnému spracovaniu súčasnej situácie, a to môže viesť k emocionálnym poruchám. VÚDPaP upozornil aj na alarmujúci nárast psychických ťažkostí u mladších detí a tiež na uviaznutie mnohých deti v nefungujúcich rodinách. Motlová poznamenala, že online vyučovanie nedokáže plnohodnotne nahradiť vzájomnú interakciu v triede. „Žiaci počas dištančného vzdelávania strácajú pracovné návyky, prerušil sa im režim dňa. Vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie pracujeme s informáciami od rodičov, že mnoho detí sa vzdeláva v posteli a v pyžame. V online priestore trávia niektoré deti aj 16 hodín denne,“ priblížila riaditeľka VÚDPaP.

Žiaci stredných škôl sa vzdelávajú dištančne od 12. októbra minulého roka, žiaci druhého stupňa sa k nim pridali koncom októbra 2020. Od januára 2021 bolo prezenčné vyučovanie v školách prerušené aj pre žiakov prvého stupňa základných škôl a všetkých ročníkov základných a stredných škôl a pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Počas jesene bola povolená prezenčná výučba pre malé skupiny žiakov, ktorí sa nemohli zapojiť do dištančného vzdelávania.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA