Sociálne siete

Ekonomika

Continental chce inováciami dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050

Continental už dnes spotrebuje o 55 percent menej vody a o 17 percent menej energie ako je priemer v priemysle.

Zverejnené:

Upravené: 23. júna 2021 o 11:51

551

Zdroj: Continental

REKLAMA

Tlačová správa

BRATISLAVA – Žijeme v dobe, keď sme svedkami toho, ako naša ľudská aktivita globálne ovplyvňuje životné prostredie a procesy v ňom. Ak svetová teplota porastie v nasledujúcich dekádach o viac ako 1,5 stupňa Celzia, budú dopady zmien podnebia nezvrátiteľné. Práve túto výzvu storočia si zaumienila adresovať Parížska klimatická dohoda, ktorú plne podporuje aj koncern Continental. V jej duchu sa zaviazala dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Významnými krokmi, ako naplniť tento cieľ, sú odvážne inovácie v podobe alternatívneho kaučuku z púpavy, predlžovanie životnosti pneumatík, znižovanie emisií a použitia vody vo výrobe, a tiež nové stopercentne recyklovateľné filtračné systémy.

Výsledkom dlhoročnej tvrdej práce koncernu je, že Continental už dnes spotrebuje o 55 percent menej vody a o 17 percent menej energie ako priemer v priemysle na metrickú tonu vyrobených pneumatík. Cieľom do roku 2030 je dosiahnuť úsporu ďalších 20 percent.

Prechod na uhlíkovú neutralitu vo všeobecnosti znamená snahu o dosahovanie rovnováhy medzi emisiami uhlíka a ich pohlcovaním z atmosféry do takzvaných uhlíkových zachytávačov. To sú všetky prírodné alebo umelo vytvorené systémy, ktoré pohlcujú viac uhlíka, ako ho vyprodukujú. Continental sa rozhodol uhlíkovú neutralitu dosiahnuť viacerými progresívnymi krokmi.

Kaučuk z púpavy zníži emisie pri preprave

Viac ako 70 % kaučuku z celosvetovej produkcie sa využíva na výrobu pneumatík do áut, kamiónov a lietadiel. Takýto prírodný kaučuk sa získava z kôry kaučukovníka, ktorý rastie v tropických oblastiach označovaných aj ako „kaučukový pás“. Dopyt po ňom v automobilovom odvetví, ale aj v ďalších postupoch rastie a je čoraz náročnejšie ho uspokojiť.

Continental sa preto rozhodol hľadať nové ekologické alternatívy. Po prvých veľkých úspechoch a oceneniach vo výskume otvorila v roku 2018 experimentálne laboratórium „Taraxagum Lab Anklam“. Tu prebieha ďalší výskum pestovania a spracovania ázijských púpav. Práve spracovaním koreňa tohto druhu púpavy sa získava guma, ktorá je plnohodnotnou kvalitatívnou náhradou exotického kaučukovníka. Kaučuk získavaný z púpavy nazvali výskumníci po latinskom pomenovaní púpavy Taraxagum.

Continental chce púpavový kaučuk využívať aj pri výrobe pneumatík pre osobné automobily. Jeho uplatnenia v sériovej výrobe sa dočkáme už v nasledujúcej dekáde. V spoločnosti Continental sa použitie prírodnej gumy z koreňov púpavy už osvedčilo v prototypoch pneumatík a úchytov motorov.

Dlhodobým cieľom projektu je pokryť rastúci dopyt po prírodnom kaučuku. Ázijskú púpavu, ktorá sa pri výrobe používa, je možné pestovať na doteraz nevyužitej pôde po cele Európe v oblastiach s miernym podnebím. Skrátia sa tak prepravné trasy, čo výrazne prispeje k zníženiu uhlíkovej stopy pri logistike.

Dlhší život pneumatík chráni zdroje

Opätovné využívanie opotrebovaných vecí a nevytváranie nového odpadu je v prípade dosahovania uhlíkovej neutrality nevyhnutným krokom. Touto cestou ide ako zodpovedný výrobca aj koncern Continental a jeho značky na Slovensku a v Česku. Preto koncern skúma a ďalej technologicky vylepšuje spôsoby ako znásobiť hodnotu ojazdenej pneumatiky. Jedným z dôležitých procesov v tomto smere je aj protektorovanie, ktoré výrazne predĺži život ojazdenej pneumatiky a šetrí životné prostredie aj finančné zdroje používateľov. Koncern Continental taktiež pracuje na projekte výroby protektorov určených pre osobné vozidlá.

„Počas protektorovania sa behúň, teda vrchná časť pneumatiky, nahradí novým. Nosná časť pneumatiky, teda jej kostra, zostáva. Podmienkou pre takúto obnovu pneumatiky je nepoškodená kostra pneumatiky. Keďže sa na pneumatikách týmto spôsobom obnovujú len nevyhnutné časti, ide skutočne o veľmi ekologický prístup,“ uviedla Magda Nagy, riaditeľka Divízie marketing v spoločnosti Continental Barum.

Všetky protektorované pneumatiky podliehajú prísnej kontrole a prechádzajú dokonca rovnakými výkonnostnými a bezpečnostnými testami ako nové pneumatiky pred ich uvedením do predaja.

Ďalším krokom k dosiahnutiu odvážnych ekologických cieľov je inovatívny ContiLifeCycle systém. Continental tu integruje prepojenie medzi novou pneumatikou, precíznym zberom a triedením kostier a následným protektorovaním. Cieľom je efektívne využívať základnú konštrukciu pneumatiky, aby sa využil jej potenciál naplno. Týmto spôsobom sa predchádza nepotrebnému navyšovaniu počtu nových pneumatík a prispieva sa tak k udržateľnosti.

Znižovanie nákladov vo výrobe

Ekologické inovácie čakajú aj testovací okruh Contidrom vo Wietze neďaleko Hannovera. V priebehu roka 2022 sa tu plánuje inštalovať simulátor typu Driver-in-the-loop (DIL), vďaka ktorému bude možné vývoj a testovanie nových pneumatík realizovať ekologickejšie a v súlade so stratégiou udržateľnosti.

Týmto krokom spoločnosť prenesie vývoj pneumatík do virtuálneho priestoru. Je to dôležitý posun k zníženiu uhlíkovej stopy, keďže takto sa namiesto reálnej dráhy budú pneumatiky testovať v simulátore, kde nie je potrebné spaľovať pohonné látky a riešiť ďalšiu logistiku.  Vďaka svojej vysokej mobilite poskytne simulátor profesionálnym testovacím jazdcom pocit jazdy ako na reálnej testovacej dráhe. To znamená, že si jazdci môžu vyskúšať vyvíjané pneumatiky na širokej škále testovacích scenárov a jazdných situácií.

Ekologickými filtrami k vyššej efektivite motora

Neustály technologický vývoj vedie k čoraz vyššiemu výkonu vozidiel. Nové technológie pomáhajú aj znižovať spotrebu paliva a emisie. V tomto trende prináša aj Continental nové riešenia olejových filtrov, ktoré sú vyrobené zo stopercentne recyklovateľných materiálov. Filtre sú vysokoúčinné, vedia zachytiť všetky nečistoty obsiahnuté v oleji a tým umožňuje motoru pracovať čo najefektívnejšie.

Koncern pracuje aj na vývoji ekologických olejových modulov, ktoré obmedzujú možný dopad na životné prostredie a umožňujú integráciu viacerých funkcií znižujúcich priestorové nároky a hmotnosť motorov.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA