Sociálne siete

Rozhovory

Kimchi buď miluješ, alebo nenávidíš. Manželia vyrábajú kórejskú špecialitu vo Viničnom

Kórejská špecialista kimchi je typická silnou arómou a špecifickou chuťou.

Zverejnené:

Upravené: 4. júna 2021 o 7:39

1273

kimci farba
Manželia Ivana a Peter Pätoprstí z Viničného založili rodinný podnik. Dnes vyrábajú kórejskú špecialistu s názvom Kimči, zdroj: Kimči farma

BRATISLAVA – Počuli ste už o kórejskej národnej potravine kimchi? Fermentovaná – kvasená zelenina, ktorej história siaha viac ako 2000 rokov dozadu. Pôvodne sa pripravovala do kamenných nádob, ktoré boli zakopané v zemi. Dnes existuje viac ako 200 receptúr na prípravu tejto superpotraviny.  Nájdete ju nielen v exotických predajniach, ale svoje miesto už má aj na tržniciach či v niektorých obchodoch a ochutnať ju môžete už aj v slovenských reštauráciách. Postupne si ju obľubuje čoraz viac Slovákov.

Peter Pätoprstý vyskúšal kimchi v Južnej Kórei a obľúbil si ho natoľko, až po niekoľkých rokoch skúšania, testovania a zvažovania sa s manželkou rozhodli pre rodinný biznis. Takto vznikla výroba Kimči neďaleko Bratislavy, kde založili Kimči farmu. Manželia z Viničného sa stali prvými priekopníkmi kimchi na Slovensku.

Ako ste prišli s myšlienkou doniesť kimchi na Slovensko, predsa len to nie je typická slovenská potravina.

Bol som na služobnej ceste v Južnej Kórei a taktiež tomu predchádzala aj polročná práca pre kórejskú firmu, ktorá pôsobí na Slovensku.  Tam som spoznal rozdiely, ako Kórejčania pristupujú k potrave a ako my v Európe a bolo rozhodnuté. Vo všeobecnosti ázijský názor na potravu spočíva v tom, že potrava je liek pre telo. My, Slováci, presadzujeme potravu za pôžitok, a potom liekmi riešime niektoré negatívne dôsledky nevhodnej stravy.

Žijete blízko Pezinka. Táto oblasť je typická pre vinohradníkov a vinárov. Predpokladám teda, že zrejme nemusíte veľmi riešiť konkurenciu, minimálne vo vašom okolí?

Ja som si za mladosti odmakal vo vinohrade toľko, že som hľadal únik od tejto práce k strojárstvu. Už to nie je také ako za socializmu, že skoro v každej pivnici vo Viničnom boli súdky s vínom.

A konkurencia? Tu neriešime. Až nám obchodníci povedia, že majú dvadsať druhov, a preto nechcú rozširovať sortiment o nový druh, až potom to bude o konkurencii. Na Slovensku to asi tak skoro nebude.

Takže ste sa v minulosti ani nezamýšľali, že by ste sa venovali výrobe vína?

Víno obsahuje alkohol. Aj keď sa hovorí, že v malom neškodí, etika výroby Kimči je úplne o niečom inom.

A ako dlho trvalo, kým ste tento nápad reálne pretavili do podnikania?

Pre seba si ho robíme viac ako 15 rokov. Štyri roky sme sa pohrávali s ideou ísť do toho alebo nie. Rozhodujúcim impulzom bolo aj nájdenie cenovo výhodnej ponuky priestorov vhodných na výrobu. Od podpisu nájomnej zmluvy  trvalo asi rok, kým sme získali všetky povolenia, certifikáty a mohli sme ponúknuť prvé výrobky do obchodov.

Nova prevadzka vystavba

Výstavba novej prevádzky, zdroj: Kimči farma

A čo ste  robili predtým?

Manažéra. Pre zahraničných investorov som rozbehol od 90. rokov dva výrobné závody. Pôsobil som aj v niekoľkých firmách s krátkodobými kontraktmi so zameraním na optimalizáciu výrobných procesov. V poslednom zamestnaní som bol štátnym zamestnancom, kde som riadil úrad s celoslovenskou pôsobnosťou.

Poďme teda naspäť ku kimchi. Koľko ho vyprodukujete za mesiac? A je vôbec  o toto jedlo záujem?

Vyrábame podľa požiadaviek našich odberateľov, a preto sú mesačné množstvá rôzne. V súčasnosti sa dá povedať, že je to z hľadiska objemu výroby manufaktúra. Prejavuje sa aj sezónnosť.

Myslím si, že záujem o kimchi stále stúpa, vidíme to aj na pravidelnom raste objednávok. Momentálne ho ponúkame vo viac ako 20 obchodoch, z toho väčšina sa nachádza na západnom Slovensku. Veľa dopytov individuálnych zákazníkov je z celého Slovenska, práve preto je naším cieľom sprístupniť potravinu aj zákazníkom v ostatných krajoch.

Kimchi a ryza

Kimči s ryžou, zdroj: Kimči farma

Kde všade potom môžu ľudia nájsť váš produkt?

Ako som už spomínal, tak je to viac západné Slovensko. Kimči tak kúpite v Bratislave, Pezinku, Senci, Modre a v Trnave, máme však predajcu aj v Košiciach.

Ako prijali podľa vás Slováci túto potravinu? S akými reakciami ste sa stretli?

Kimchi konzumujú pravidelne ľudia, ktorí vedia prečo do stravy zahrnúť fermentovanú zeleninu. V Starej tržnici v Bratislave občasne predávame a v čase pred covidom sme hlavne rozdávali vzorky a robili ochutnávky, aby sme podporili predaj našich obchodných partnerov.

kimci farma

Zdroj: Facebook/farmakimci

Zaujímavé boli reakcie ľudí pri začiatkoch predaja v Starej tržnici, kde mohli naše Kimči ochutnať. Veľa ho ľudí poznalo a boli prekvapení, že sa vyrába už aj na Slovensku. Úsmevné boli reakcie tých, ktorí sa s ním stretli prvýkrát. Keďže má silnú arómu a špecifickú chuť.

Hovorí sa, že kimchi je návykové. Alebo sa dá povedať „buď ho miluješ, alebo nenávidíš“.

Máme zákazníkov, ktorí zjedia pol kila na posedenie priamo z pohára. Jednej zákazníčke sme dodávali Kimči narýchlo, pred odchodom na dovolenku. Vraj by si bez neho nevedela predstaviť 10 dní.

Práve na základe spätnej väzby od našich zákazníkov sme začali vyrábať aj nepikantné Kimči. Aj keď ide o netradičnú verziu, dnes je medzi zákazníkmi skoro tak obľúbená ako to naše pikantné.

Čo bolo na celom tomto podnikaní v gastro odvetví najťažšie?

Dostať výrobok na policu v chladničke u predajcu. Syn chcel podporiť našu snahu tým, že sa ujal marketingu. Bol sklamaný, keď na 10 ponukových emailov dostal nula odpovedí. Je to paradox, ale je to tak.

kimci zavarane

Zdroj: Facebook/farmakimci

Ak výrobok už do toho obchodu dostanete, často sa stretnete s negatívnym postojom predávajúceho personálu. Pri otázke zákazníka počujete „je to nejaká čalamáda…“. Nevedia informovať, alebo nechcú. Som presvedčený, že každý z nás vie, o čom hovorím.

Na základe mojich skúseností sa stretávam aj s nadšenými majiteľmi obchodov, ktorým biznis veľakrát likvidujú nezaškolení alebo domotivovaní zamestnanci.

Aj 30 rokov po „nežnom tresku“ kultúra a kvalita predaja nezodpovedá úrovni vzťahu k zákazníkovi na západ od nás.

Môžete nám vysvetliť, prečo sa kimchi nazýva superpotravina?

To je otázka na tých, ktorí toto hodnotenie zverejňujú. Ak zagúglite,  nájdete množstvo zdrojov od inštitúcií po médiá. Veľmi tomu pomáha aj výskum na niektorých univerzitách.

Ja som si ho začal vyrábať po návrate z Kórei, pretože sa nedalo bežne kúpiť a keď, tak nie vždy mi chutilo. Ale hlavne preto, že som si uvedomil pocit, keď som k jedlu mal ako prílohu kimchi.

Odkiaľ beriete na jeho prípravu suroviny? Sú lokálne?

Legislatíva v potravinách je jednoznačná. Platí v nej zásada vysledovateľnosti,  a preto suroviny kupujeme u veľkoobchodníkov so zeleninou. Snažili sme sa hľadať slovenské zdroje zeleniny, ale bezúspešne. Taktiež sme oslovili obchodníkov s BIO zeleninou, ale keď sme zadefinovali sortiment a množstvo zeleniny, výsledok je bez úspechu.

Ako dlho trvá príprava kvalitného kimchi? Ak by som si ho chcela napríklad vyrobiť doma, koľko času mi zaberie?

Odporúčam knihy alebo internet. Tak sme aj my pred 15 rokmi začínali vyrábať kimchi pre seba a potom trochu odvahy experimentovať. Vyskúšajte si to, choďte do obchodu, nakúpte si zeleninu… Tak o štyri dni môžete začať ochutnávať.  Stretávame sa s vyjadreniami zákazníkov „ja si doma robím kimchi, ale keď si predstavím, čo ma čaká, kým si ho urobím, preto som radšej prišiel na trh si ho kúpiť…“.

Ako vás ovplyvnila pandémia? Čo všetko ste museli podstúpiť? Museli ste sa nejak prispôsobiť aj vo firme?

Pandémia nás z výrobného alebo obchodného hľadiska neovplyvnila.  Ovplyvnila prezentáciu Kimči v Starej tržnici v Bratislave, nie sú možné ochutnávky. Paradoxne ovplyvnila aj predaj na tržnici, pretože sme veľa Kimči predali Rakúšanom, Nemcom, Angličanom a turistom z Ázie.

Aké sú vaše plány v budúcnosti?

Nemáme ambíciu nekonečne rásť. Výroba Kimči je veľmi náročná na kvalitu. Vyrábame ho tradičným spôsobom, ručne s veľkým dôrazom na kvalitu surovín.

Ako som spomínal vyššie. Náš trh je prevažne západné Slovensko, preto je našou hlavnou výzvou zabezpečiť dostupnosť produktov aj v ďalších krajoch Slovenska. Momentálne pracujeme na uzatvorení spolupráce, ktorá by mohla tento problém vyriešiť.

A teda máte nejakú výzvu pred sebou?

Udržať si dlhodobo vysokú kvalitu aj po dosiahnutí vyššieho objemu výroby. Veľmi motivujúca a uspokojujúca je aj komunikácia so spokojnými, pravidelnými zákazníkmi.

REKLAMA

Vyštudovala žurnalistiku. Začínala písaním cestopisných reportáží, krátko na to editovala články, neskôr prešla na tri roky do tlačovej agentúry. Viedla tiež redakciu Učiteľských novín. Medzitým si stihla vyskúšať aj hovorcovskú stoličku, keď komunikovala za cestných dopravcov na Slovensku. Počas uplynulých rokov svoje skúsenosti pretavila do rôznych činností v oblasti žurnalistiky, médií, PR a marketingu. Aktívne píše na rôzne témy, sú to najmä rozhovory, reportáže a cestopisy.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA