Sociálne siete

Zdravie

Únia pre zdravšie srdce: Čo môžu v lete pre seba urobiť hypertonici?

Horúčavy a vysoká vlhkosť vzduchu môže byť pre hypertonikov podľa Únie pre zdravšie srdce nebezpečná kombinácia. Prečítajte si zopár rád, na čo by ste si mali dať pozor.

Zverejnené:

Upravené: 11. augusta 2021 o 12:02

215

Ilustračné foto, zdroj: Unsplash/engin akyurt

REKLAMA

BRATISLAVA – Letné horúčavy dokážu zakývať s nejedným zdravým človekom. Točí sa nám hlava, lapáme po dychu, strácame rovnováhu. Keď sa horúčavy spoja so zvýšenou vlhkosťou vzduchu, pacientom s hypertenziou začnú zvoniť poplašné zvony.  Zaujímavé informácie o vplyve počasia na hypertonikov prináša aj občianske združenie Únia pre zdravšie srdce. Zároveň radí, na čo si dať pozor a čo by sme nemali zanedbať.

Vedeli ste, že práve v lete naše telo stráca soli, ako sú sodík či draslík, ktoré sú životne dôležité. Následne strácame vodu vo forme potu a vazodilatácie. Dôsledkom čoho nám klesá aj krvný tlak. Aj napriek tomu a s určitými preventívnymi opatreniami vedia pacienti s hypertenziou stráviť letné mesiace zdravo.

Únia pre zdravšie srdce preto zostavila päť jednoduchých a praktických pravidiel, ktorým odporúča venovať pozornosť v horúcom počasí.

Osem pohárov vody

Ochranný a ochladzujúci mechanizmus nášho tela je potenie, ktoré zabraňuje prehriatiu organizmu a jeho následnému skolabovaniu. Keď sa v tele zvyšuje dehydratácia, u pacientov s hypertenziou sa to môže prejaviť ako hypotenzia, podobná užitím lieku používaným na reguláciu krvného tlaku. Výsledkom je, že pociťujeme mdloby a u niektorých sa môžu prejaviť iné závažné problémy ako napríklad renálna dysfunkcia. Odporúčame preto vypiť denne aspoň osem pohárov (2 litre) vody.

Športujte až večer

Cvičenie je pre kardiovaskulárne zdravie nevyhnutné. Cviky by sa však mali vykonávať pravidelne, v správnom čase a dlhodobo po celý život. Lieky na hypertenziu s močopudnými účinkami sa pridávajú k strate tekutín, ktoré rovnako strácame pri fyzickej aktivite potením. Vyvarujte sa väčšej fyzickej záťaži minimálne do 15-tej hodiny poobednej, keď sú horúčavy najsilnejšie. Ideálne si naplánujte cvičenie v podvečerných hodinách a to dve hodiny po jedle.

Teplá alebo studená sprcha?

Studená voda stenčuje a zužuje naše cievy a to má za následok vysoký krvný tlak. Ak je váš tlak pod kontrolou a pravidelne užívate lieky, môžete sa osprchovať aj studenšou vodou. Ak však stav svojho tlaku nepoznáte, alebo ste ho dlhšie nekontrolovali, studená sprcha sa neodporúča. Nezabúdajte tiež na to, že ak svoj pitný režim nedodržujete, následná horúca sprcha vám môže znížiť krvný tlak až príliš.

Čo pridať do jedálnička?

Polotovary a niektoré trvanlivé potraviny môžu obsahovať nadbytok soli, a pre náš organizmus nie sú príliš vhodné. V tele sa jej vplyvom zadržuje voda a sodík, čím sa zvyšuje krvný tlak. Odporúčame preferovať ľahko stráviteľné potraviny bohaté na vlákninu – ovsené vločky, ovocie, listová zelenina. Skúste vymeniť živočíšne bielkoviny za rastlinné (fazuľa, zelenina, obilniny, orechy). Pomáha to regulovať krvný tlak a udržuje zdravé črevá.

Návšteva u lekára

V lete, z dôvodu dovoleniek, navštevujeme svojich lekárov oveľa menej. Pravidelné kontroly u svojho lekára (ideálne raz do mesiaca) by nemali vynechať pacienti s ťažkosťami obličiek spojené s krvným tlakom alebo s inými chronickými ochoreniami, ktorí zvyčajne užívajú viac ako jeden liek.

„Na záver by sme vás radi povzbudili k prijatiu zdravého životného štýlu bez fajčenia a alkoholu, či iných návykových látok. Cez leto vieme tieto neduhy obmedziť a nahradiť napríklad chrumkaním mladej mrkvičky, či popíjaním výborných nealkoholických, čerstvo pripravených, chladených drinkov s mätou a citrónom,“ radí Únia pre zdravšie srdce.

OZ Únia pre zdravšie srdce

Únia pre zdravšie srdce  pôsobí na Slovensku od 16. decembra 2013. Chce prispieť k zlepšeniu zdravia srdca našich občanov – teda našich rodičov, súrodencov, detí, blízkych aj vzdialených príbuzných, priateľov a známych. Podnetom pre vznik nového občianskeho združenia sú hlavne nelichotivé štatistiky v oblasti kardiovaskulárnych ochorení u nás. Vedeli ste napríklad, že až deväť z desiatich občanov Slovenska má minimálne jeden rizikový faktor pre vznik kardiovaskulárnych ochorení – vysoký krvný tlak, cholesterol, obezita, cukrovka, fajčenie. Hlavným problémom je to, že tieto rizikové faktory nijako nebolia a človek dlho ani len netuší, že v jeho organizme sa skrýva časovaná bomba, napríklad v podobe srdcového infarktu. Únia pre zdravšie srdce chce túto situáciu meniť a realizovať celoslovenské aktivity zamerané nielen na podporu prevencie, ale predovšetkým na zlepšenie prognózy a kvality života významnej časti našej populácie, ktorá už týmito ochoreniami trpí.

Členmi OZ Únia pre zdravšie srdce sa môžu stať pacienti s kardiovaskulárnymi ochoreniami, ich príbuzní a blízki, ako aj lekári a všetci, ktorým táto téma nie je ľahostajná a ktorí sa chcú podieľať na napĺňaní cieľov združenia.

Na Úniu pre zdravšie srdce – sa môže obrátiť každý, kto potrebuje pomoc, podporu, chce sa dozvedieť najnovšie informácie o ochoreniach srdca a ciev, ich liečbe či prevencii. Rovnako každý, kto má problém s dostupnosťou liekov či zdravotnej starostlivosti alebo sa chce podeliť o svoje starosti s inými pacientmi s kardiovaskulárnymi ochoreniami.

logoZdroj: OZ Únia pre zdravšie srdce

 

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA