Ekonomika
Nižší príjem, menej darčekov? Štvrtina Slovákov minie na darčeky menej ako vlani

11. december 2020 08:45 SITA, redakcia
BRATISLAVA – Štvrtina Slovákov minie na darčeky menej ako minulý rok, hlavným dôvodom je nižší príjem a odklad prostriedkov do finančnej rezervy. Nákupy darčekov sa presúvajú viac do online priestoru, pričom Slováci budú tohtoročné vianočné darčeky kupovať aj doručovať opatrnejšie. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Lighting Beetle. Z výsledkov prieskumu ďalej vyplýva, že 16 % Slovákov sa tento rok nechystá nakupovať vianočné darčeky vôbec. „Najciteľnejšie je toto rozhodnutie v krajoch stredného Slovenska, kde darčeky neplánuje kupovať až 23 % opýtaných,“ uviedol analytik spoločnosti Lighting Beetle Michal Blažej.
Opatrnosť v kupovaní darčekov tento rok sa podľa prieskumu prejavuje hlavne u ľudí s príjmom do 500 eur. „Tretina z nich má tento rok ešte tesnejší vianočný rozpočet, aj preto budú kupovať lacnejšie darčeky a pre menší počet blízkych než zvykli,” doplnil Blažej. Z ľudí, ktorí tradíciu darčekov zachovávajú, viac ako pätina plánuje vybaviť nákupy skôr než pred rokom. Každý desiaty respondent vo veku 18 – 34 rokov mal dokonca už v prvom decembrovom týždni darčeky nakúpené.
Snaha nakupovať v dostatočnom predstihu vychádza podľa prieskumu z predchádzajúcich skúseností Slovákov s e-shopmi. Za najčastejšie problémy, s ktorými sa za posledný rok pri online nakupovaní stretli, označili Slováci okrem vysokých nákladov na dopravu, nedostatočných skladových zásob či informácií o produktoch aj rýchlosť a kvalitu doručenia tovaru.
Z kategórií darčekov, ktoré Slováci zvykli kupovať v kamenných predajniach a tento rok ich nakúpia online, najvýraznejšie vzrástli kozmetika a drogéria, a to o 42 %, oblečenie o 40 % a tovar pre deti o 37 %. O niečo menší nárast zaznamenali knihy a voľnočasové potreby, a to o 36 % a elektronika o30 %, ktoré sa záujmu cez e-commerce tešili už aj predtým. „Najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní medzi e-shopmi je cena tovaru, porovnávajú ju viac ako dve tretiny zákazníkov,” doplnil Michal Blažej. Na cenovú politiku sú citliví hlavne ľudia s príjmom do 500 eur, tento dôvod uviedlo až 72 % z nich.
Zber dát prebiehal prostredníctvom agentúry Nielsen Admosphere Slovakia v období od 27. novembra do 2. decembra 2020. Analýza dát bola realizovaná na reprezentatívnej vzorke 320 respondentov.
-
ÚVOD SLIDER Publikované 11. marca 2025
Trumpov vyslanec plánuje tento týždeň odcestovať do Moskvy, aby sa stretol s Putinom
-
ÚVOD SLIDER Publikované 11. marca 2025
EÚ sa pripravuje na to, že Maďarsko zablokuje protiruské sankcie
-
ÚVOD SLIDER Publikované 11. marca 2025
Trump zvýšil clo na niektoré tovary z Kanady na 50 % kvôli dani z energie
-
ÚVOD SLIDER Publikované 12. marca 2025
Čína odmieta tranzit tovaru cez Rusko