Sociálne siete

Zdravie

Spokojné materstvo? Rekonvalescencia v šestonedelí je podľa fyzioterapeutky kľúčová

Zverejnené:

Upravené: 21. augusta 2021 o 13:22

361

Ilustračné foto, zdroj: Unsplash/Dakota Corbin

REKLAMA

Tlačová správa

BRATISLAVA – Aj keď sa informovanosť o zdraví a prevencií počas šestonedelia zlepšila, ženy sa stále pripravujú najmä na pôrod. Ako upozorňuje fyzioterapeutka Katarína Hanuliaková, pôrodom sa všetko len začína. Mamičky majú síce nadstavené hormóny a hlavu len na starostlivosť o dieťatko, ale nemôžu zabúdať ani na seba. Ak sa rodičky o seba nedostatočne starajú, tak budú vyčerpané, nespokojné, boľavé a dieťatko bude vyzerať rovnako.

Podľa fyzioterapeutky Kataríny Hanuliakovej z INTIMFYZIO sa za posledné roky zlepšila starostlivosť novorodičiek o seba počas šestonedelia. Ženy sa vedia dostať ku kvalitnejším informáciám.

Katarina Hanuliakova autor Katarina Hanuliakova

Katarína Hanuliaková

„Celkovo sa zlepšila informovanosť o zdraví a o prevencií. Žena po tehotenstve chce vyzerať a fungovať tak dobre ako pred otehotnením. Motivácia na strane žien starať sa o seba rozhodne nechýba,“ vysvetľuje odborníčka s vyše 10-ročnou praxou, podľa ktorej však stále platí, že sa ženy pripravujú najmä na pôrod. Niektoré prvorodičky sa veľmi nezaoberajú tým, čo bude po pôrode, lebo si neuvedomujú, že ním sa všetko len začína.

„Ženy sa o seba starať chcú, ale mnohokrát to nezvládnu, pretože sú priveľmi emancipované a nechcú prijať ponúkanú pomoc od okolia. Skrátka žiadosti o pomoc sa v dnešnej spoločnosti ‚nenosia‘. Sú prejavom slabosti a zlyhania. Na druhej strane existuje ešte stále veľa žien, ktoré skrátka tú pomoc od okolia ponúknutú ani len nemajú. Nemajú ani len čo odmietnuť,“ prezrádza Katarína Hanuliaková.

Je prirodzené, že mamičky vytvárajú komunity, v ktorých sa navzájom podporujú, ale občas aj medzi sebou súťažia a víťazí rivalita. Snažia sa posúvať si informácie a byť nápomocné. „Avšak na webových fórach človek natrafí aj na veľmi nešťastné rady, ktoré majú od pomoci ďaleko. Najlepšie je zháňať informácie osobne medzi svojimi kamarátkami. Každá žena je iná, vstupuje do tehotenstva s inou kondíciou. Každý pôrod je jedinečný. Rekonvalescencia v šestonedelí je kľúčová pre spokojné materstvo. Ale je to veľmi individuálne a intímne obdobie, s ktorým sa každá žena popasuje trošku inak,“ hovorí.

V šestonedelí sa môže stať asi všetko, tak ako aj pri pôrode

Podľa fyzioterapeutky je žena v šestonedelí hormonálne ako na hojdačke. Výbuchy plaču, radosti, lásky a zúfalstva, niekedy aj všetko naraz. Ak bola žena so svojim pôrodom spokojná a dieťatko je v poriadku, tak sa zotavuje veľmi dobre. Ak prežila traumatický pôrod, tak sa v šestonedelí dosť natrápi. Je často sklamaná sama zo seba, niekedy nahnevaná na všetky okolnosti, ktoré sa stali. Je precitlivenejšia na svoje telo, na svoje pôrodné rany.

Po vaginálnom pôrode sa žena zotavuje rýchlejšie a ľahšie ako po cisárskom reze. Ak došlo k poraneniam a bolo potrebné šitie, tak sa môže v oblasti rany vytvoriť zápal, miesto je citlivé, boľavé, zdúrené a stŕpnuté. Časté sú bolestivé, naliate, alebo aj zapálené, prsníky. Bradavky sú extrémne namáhané. Ak sa dieťatko nevie kvalitne prisať, tak vznikajú poranenia bradaviek, ktoré tiež vedú k bolestiam a zápalom. „Pri náročných pôrodoch môže prísť aj k poraneniu svalov panvového dna. Žena môže zápasiť s inkontinenciou, s hemoroidmi, s pocitom, že z nej vypadnú orgány malej panvy. Okrem toho si zvyká na dieťatko, ktoré už nie je v brušku, ale na rukách. Tým, že tesne po pôrode ešte dobre nefunguje centrum tela, tak majú ženy neideálnu postúru, ktorá sa ohlasuje cez silné bolesti chrbta, tŕpnutie rúk, preťažené úpony na predlaktiach a zápästiach,“ uvádza a pripomína, že telo čerstvej maminky je veľmi krehké, potrebuje čas, priestor a pokoj nato, aby sa zregenerovalo.

Ženy, ktoré sú vnútorne nespokojné so svojim pôrodom sa akoby nevedia posunúť ďalej. „Zostávajú uviaznuté v šestonedelí na úrovni mysle, emócii, ale aj fyzického tela. Zmierenie sa s tým, čo sa udialo môže trvať mesiace až roky,“ fyzioterapeutka upozorňuje, že pri akýchkoľvek komplikáciách je vhodné hneď vyhľadať pomoc. Žena by mala podľa charakteru problémov voliť medzi gynekológom, laktačnou poradkyňou, dulou, fyzioterapeutom alebo psychoterapeutom. Nie je hanba vyhľadať pomoc, naopak, je nezodpovedné voči sebe a voči dieťatku o pomoc nepožiadať.

Medzi prvé príznaky patrí, že žena nevládze. Nevie si nájsť polohu na dojčenie, všade ju niečo ťahá, pichá a bolí. Je nespokojná, zúfalá, plače, má bolesti a prichádza frustrácia.

V šestonedelí zohráva dôležitú úlohu partner, manžel alebo otec dieťaťa. Mal by zabezpečiť chod celej domácnosti, a aj občasnú pomoc s dieťatkom, aby bola žena schopná sa v kľude najesť, osprchovať, prezliecť, poprípade si zájsť na krátku prechádzku a chvíľu sa sústrediť len a len na seba. „Žena by mala v partnerovi cítiť oporu a bezpečie. Tak ako dieťa prvé týždne závisí len od matky, tak žena tieto týždne závisí od poskytnutej opory a pomoci od partnera,“ pripomína odborníčka.

Ako by sa mali ženy o seba starať počas šestonedelia?

Ženy by mali určite aspoň prvé dni po pôrode odpočívať. Podľa odborníčky je veľmi dôležitá pestrá, kvalitná a pravidelná strava s dostatočným príjmom tekutín. Dojčenie je energeticky náročné, takže žena zje a vypije rozhodne väčšie množstvá všetkého.

Mamička môže správnym polohovaním a šatkovaním podporiť zavinovanie maternice a odchod očistkov. Po pôrode je dôležité znova rozdýchať bránicu, začať aktivovať brušné svaly smerom na stred a pracovať aj s panvovým dnom. Vhodné sú jemné koaktivačné cvičenia, ktoré by žena mala urobiť niekoľkokrát počas dňa. Rozhodne to nie je cvičenie tipu sed ľah a rýchle drepy. Žena by si mala ošetrovať brušnú stenu. Vhodná je stimulácia brucha, aby sa lepšie prekrvilo,  „prebralo“ k životu a začalo sa zaťahovať. Maminka si musí dať pozor ako po pôrode stojí. Mala by si vedome korigovať postúru a snažiť sa zapojiť aj brušné svaly a svaly panvového dna.

porod

Ilustračné foto, zdroj: Unsplash/Christian Bowen

Ideálne je sa sprchovať po každom použití toalety, aby bola zabezpečená dostatočná hygiena genitálu. „Ženám odporúčam močiť priamo v sprche pod prúdom vody. Ľahšie sa tak vyprázdnia. Ak mala mamička vaginálne poranenia, tak je močenie v sprche rozhodne príjemnejšie,“ radí Katarína Hanuliaková, podľa ktorej je kvôli očistkám treba často meniť hygienické vložky a v ľahu sa aj zospodu „vetrať“.

„Vetranie“ je dôležité aj po cisárskom reze. Vo všeobecnosti sa rany najlepšie hoja, keď nie sú namáhané okolím, sú čisté a na vzduchu. Okrem toho je prínosné nosiť voľné pohodlné bavlnené alebo ľanové oblečenie. Používať podprsenku na dojčenie, ktorá nemá kostice, aby neutláčala mliekovody.

Nesmierne dôležité je ako a v akých polohách maminka dojčí. Prvé dni sú rozhodne skôr o hľadaní vhodnej polohy a o modlení sa, aby sa dieťatko dobre prisalo, papalo a rástlo tak, ako je uvedené v tabuľkách. Vynútené pozície pri dojčení vedú k intenzívnym bolestiam chrbta a šije. Najlepšie je, ak sa žena naučí dojčiť v ľahu na boku. Vtedy môže pri dojčení krásne odpočívať. Ak sa s dojčením nedarí, je vhodné hneď kontaktovať laktačnú poradkyňu. Nie je načo čakať.

Po pár dňoch je dôležité začať chodiť von na prechádzky. Čerstvý vzduch je zázračný, tak ako aj chôdza.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA