Ekonomika
Prezuť na letné pneumatiky by do konca apríla chcelo stihnúť viac ako 90 % vodičov
Prieskum Continental: Slováci myslia na bezpečnosť, na letné pneumatiky sa chystá prezuť takmer 97 percent vodičov.
Tlačová správa
BRATISLAVA – Počnúc prvým aprílovým dňom končila slovenským motoristom povinnosť používať na cestách zimné pneumatiky, ak sa na komunikácií nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, alebo to možno vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať. Informuje o tom spoločnosť Continental v tlačovej správe na svojej stránke.
- Prezuť na letné pneumatiky by do konca apríla chcelo stihnúť viac ako 90 % slovenských šoférov, ďalších 6 % plánuje vymeniť obutie do konca mája
- Prezúvať tento rok neplánuje len 3,5 % vodičov, z nich takmer 22 % priznalo, že sa chystá „dojazdiť“ zimné plášte
- Veľká väčšina vodičov priznáva, že pandémia koronavírusu mala vplyv na to, koľko kilometrov najazdili počas posledných 12 mesiacov – Väčšina vodičov hovorí, že prešli menej kilometrov
- Viac ako 60 % opýtaných uviedlo, že by používanie letných (alebo celoročných) pneumatík malo byť v letných mesiacoch povinné rovnako ako u zimných pneumatík
Podľa očakávaní mala taktiež na vodičov dopad pandémia koronavírusu, čo potvrdzuje aj fakt, že viac ako 57 % vodičov najazdilo kvôli pandémii menej kilometrov než pred rokom.
Vyplýva to z nového prieskumu spoločnosti Continental Barum s.r.o.* pre nadchádzajúcu sezónu, podľa ktorého na Slovensku prezuje na letné pneumatiky takmer 97 % majiteľov osobných automobilov.
Povinné letné pneumatiky?
Použitie letných pneumatík nie je na Slovensku povinné a všeobecne sa na letné pneumatiky odporúča prezuť vo chvíli, kedy sa teploty dlhodobo držia nad 7° C. Podľa aktuálneho prieskumu spoločnosti Continental by viac ako 60 % slovenských motoristov dokonca podporila názor, aby používanie letných (alebo celoročných) pneumatík bolo prikázané zákonom, podobne ako to platí pri zimnom obutí. Proti takejto zákonnej úprave by sa ale postavilo bez mála 23 % respondentov.
Z rovnakého prieskumu tiež vyplýva, že do konca apríla chce mať prezuté na letné pneumatiky viac ako 90% slovenských vodičov, pričom ďalších 6 % sa k tomuto kroku chystá do konca mája. Na letné pneumatiky potom z rôznych dôvodov neprezúva 3,5 % motoristov. Medzi najčastejšie príčiny patrí používanie celoročného obutia, snaha tzv. „dojazdiť“ opotrebované zimné pneumatiky či iné dôvody, ktoré môžu súvisieť so súčasnou pandémiou koronavírusu. V prípade „dojazďovania“ zimných plášťov v lete je tiež vždy nutné prispôsobiť jazdu aktuálnym podmienkam.
„Pri používaní zimných pneumatík v lete odporúčame opatrnosť a obozretnosť. Zmes ani konštrukcia zimných pneumatík nie sú určené na použitie pri vyšších letných teplotách. Okrem horších jazdných vlastností sa predlžuje aj brzdná dráha a pri daždi je treba dávať pozor na aquaplaning. Ak sa vodiči napriek tomu rozhodnú zimné pneumatiky dojazdiť, rozhodne by mali dbať na zvýšenú opatrnosť na cestách,“ uvádza Aleš Langer z oddelenia Technického zákazníckeho servisu Continental Barum.
Koronavírus ovplyvnil aj vodičov
Prieskum spoločnosti Continental ďalej potvrdil, že prebiehajúca pandémia koronavírusu má vplyv aj na dianie na slovenských cestách. Celkom 57 % vodičov uviedlo, že kvôli koronavírusu najazdili za posledných 12 mesiacov menej kilometrov ako za rovnaké obdobie pred tým. Naopak, iba 11 % respondentov zaregistrovalo medziročne vyšší kilometrový nájazd – mierna nadpolovica z nich dokonca o viac ako 5 000 kilometrov.
Trendom posledných rokov sa stal nárast obľúbenosti celoročných pneumatík. Aj keď ich služby stále využívajú len jednotky percent vodičov, do budúcnosti by sa tento počet mohol zvýšiť. Viac ako 40 % respondentov uviedlo, že o plášťoch, ktoré je možné používať po celý rok, už uvažovali. Ich hlavnú výhodu vidia vodiči predovšetkým v ich praktickosti a časovej úspore pri prezúvaní. Podstatný význam majú celoročné pneumatiky aj pre tých vodičov, ktorí jazdia príležitostne a len na krátke vzdialenosti.
Napriek tomu, že Slováci celoročné pneumatiky poznajú, takmer 60 % vodičov o nich neuvažuje – najčastejšie preto, že sa domnievajú, že tento typ nie je dobrý ani na zimu a ani na leto. Pritom vývoj najnovších dezénov a zmesí výrazne zlepšil najmä nedostatočné vlastnosti týchto pneumatík v zime a v lete, kvôli ktorým boli vlastnosti celoročných pneumatík pred úpravou príliš vzdialené pneumatikám letným či zimným. V súčasnosti však hovoríme o moderných a bezpečných pneumatikách pre obe obdobia.
„Celoročné pneumatiky sa oplatia predovšetkým vodičom, ktorí počas roka najazdia menej kilometrov na kratšie vzdialenosti. V posledných rokoch vidíme, že obľuba celoročných plášťov u slovenských vodičov pomaly rastie. Jedným z dôvodov je aj neustály vývoj technológií, ktoré vylepšujú jazdné vlastnosti a bezpečnosť týchto pneumatík. Nesporná výhoda je aj finančná a časová úspora – vodiči však nesmú zabúdať na fakt, že ide o kompromisné riešenie, ktoré so sebou nesie isté obmedzenia. Pri ich výbere odporúčame riadiť sa testami nezávislých odborníkov,“ upozorňuje Magda Nagy, riaditeľka divízie marketing Continental Barum s.r.o.
* Štatistické údaje pochádzajú z online prieskumu spoločnosti Continental Barum s.r.o., realizovaného v SR v marci 2021 na vzorke 2145 respondentov, starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle.
-
ÚVOD SLIDER Publikované 17. decembra 2024
V Sýrii bol objavený masový hrob s viac ako 100-tisíc obeťami Asadovho režimu
-
ÚVOD SLIDER Publikované 17. decembra 2024
Delegácia EÚ v Sýrii bude opäť plne funkčná, tvrdí Kallasová
-
ÚVOD SLIDER Publikované 17. decembra 2024
Trump vyhlásil kľúčovú úlohu Turecka v Sýrii a chváli Erdogana
-
ÚVOD SLIDER Publikované 17. decembra 2024
Južná Kórea uvalila sankcie na Severnú Kóreu a Rusko za vojenskú spoluprácu