Sociálne siete

DOMOV

Prevažná časť mostov je na hranici svojej životnosti, tvrdí štátny tajomník ministerstva dopravy

Zverejnené:

Upravené: 25. januára 2021 o 12:03

247

large most deca
ZDROJ: Ilustračné foto, SITA/KR PZ Trenčín

REKLAMA

1. december 2020 13:33 SITA, redakcia

BRATISLAVA – Slovensko je v štádiu, keď môžeme byť radi, že nám naše mosty „nepadajú“ na hlavu“, pretože prevažná časť z nich je na hranici svojej životnosti. Myslí si to štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť, podľa ktorého je stav mostov viac než kritický. Zároveň pripomenul, že kým ešte pred desaťročím sme mali na cestách I. triedy necelých 200 mostov v zlom až havarijnom stave, v súčasnosti je toto číslo viac ako dvojnásobné. „Dôvodom je nedostatočné zvyšovanie bežných a kapitálových výdavkov určených na výstavbu a rekonštrukciu ciest I. triedy, a teda aj rekonštrukciu mostov. Mnohé krajiny pritom lákajú turistov na nádheru a veľkoleposť svojich mostov. Slovenský príbeh je značne odlišný,“ podotkol pre agentúru SITA Jaroslav Kmeť.

Ministerstvo dopravy a výstavby má na zlepšenie stavu slovenských mostov konkrétne riešenie. Podľa Jaroslava Kmeťa treba hľadať spôsob, ako sa to dá, nie naopak. „Nemôžeme dookola lamentovať nad tým, že niečo nefunguje a nič sa s tým nedá robiť. Hoci to je pohodlné, situáciu to nezmení,“ zdôraznil štátny tajomník s tým, že minister dopravy Andrej Doležal už predložil v novembri na vládu materiál s názvom „Mostný program – návrh“. Cieľom dokumentu je zabezpečenie finančných prostriedkov v každoročnej výške vyše 30 miliónov eur zo štátneho rozpočtu a vo výške 6 miliónov eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Podľa rezortu dopravy a výstavby s takýmto financovaním by bolo možné zvrátiť súčasný stav za približne 4 až 5 rokov.

„Pri Mostnom programe bola zabezpečená kontinuita, aby hneď po diagnostikovaní stavu mosta mohlo prísť k jeho rekonštrukcii. Minister Doležal materiálom otvoril dôležitú diskusiu o systémovej rekonštrukciu mostov. Vybral si teda inú cestu ako jeho predchodcovia, ktorí tento problém roky ignorovali. Zatvárať oči sa však nedá večne, najmä keď je ohrozená bezpečnosť. Fakty nepustia a pokiaľ nevyčleníme dostatočné financie, možno budeme turistov naozaj lákať na padajúce mosty. Ktorá krajina by sa však chcela pýšiť takouto vizitkou?“ dodal Jaroslav Kmeť.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA