Sociálne siete

DOMOV

O zaradení žiakov do špeciálnych tried či škôl by sa malo rozhodovať opakovane

Zverejnené:

Upravené: 26. januára 2021 o 22:16

280

large Life Academy specialne triedy bab

REKLAMA

4. august 2020 21:30 SITA, redakcia

BRATISLAVA 4. augusta (SITA) – O zaradení žiakov do špeciálnych tried či škôl by sa malo rozhodovať opakovane, a to počas celej povinnej školskej dochádzky. Všetci súčasní žiaci špeciálnych tried a škôl by tak mali byť opätovne hodnotení prostredníctvom skríningu. Žiaci, u ktorých sa nezistí mentálne postihnutie, by mali byť okamžite preradení do bežných tried a mala by im byť poskytnutá intenzívna podpora pre začlenenie sa. Pre agentúru SITA to uviedla Iveta Duchoňová z Kancelárie Úradu splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity (ÚSVRK). Dodáva, že na potrebu nových psychologických testov a častejšie diagnostikovanie detí počas školskej dochádzky upozorňuje ÚSVRK dlhodobo.

Duchoňová tiež priblížila, že úrad v posledných rokoch uskutočňuje národné projekty, ktoré komplexne riešia integráciu Rómov v 150 obciach. Pracuje aj na projekte, ktorý prepája prácu materskej školy s prácou a rodinou. Na nevyhnutnosť povinnej predškolskej dochádzky ako prioritu úradu a zároveň na nedostatočné kapacity v materských školách dlhodobo upozorňuje aj samosprávy. Úrad ich informuje aj o možnostiach, ktoré v tejto súvislosti poskytujú zdroje Európskej únie (EÚ), špeciálne na výstavbu, rekonštrukciu a modernizáciu materských škôl.

„Je dôležité zastaviť výstavbu materských škôl v blízkosti segregovaných obydlí, čo znamená, že samospráva musí začať rozmýšľať o ďalších opatreniach ako je zabezpečovanie dopravy/prepravy, ale aj o odpustení poplatkov,“ vysvetlila Duchoňová. V tejto oblasti úrad metodicky usmerňuje samosprávy a v nasledujúcom programovacom období sú tak predstavitelia ÚSVRK pripravení posilniť úlohu úradu v technickej a metodickej asistencii samosprávam pri riešení otázky dostatočných kapacít a materiálneho vybavenia v materských školách.

ÚSVRK je partnerom projektu Posilnenie odborných kapacít v predprimárnom vzdelávaní v kontexte inklúzie rómskych detí. Tento projekt bol realizovaný rómskou vzdelávacou mimovládnou organizáciou eduRoma a Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI). Z projektu okrem iného vyplynulo, že samosprávy majú určité problémy spojené so zavedením povinnej predškolskej prípravy. Správa z projektu súčasne odporúča zaviesť povinné materské školy v pôvodne navrhovanom termíne, teda v školskom roku 2021/2022.

Finančné prostriedky na vybavenie obcí s prítomnosťou marginalizovaných rómskych komunít plánuje ÚSVRK získavať predovšetkým zo štrukturálnych fondov EÚ a zo zdrojov štátneho rozpočtu.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA