Sociálne siete

Ekonomika

Nižší príjem, menej darčekov? Štvrtina Slovákov minie na darčeky menej ako vlani

Zverejnené:

Upravené: 30. januára 2021 o 15:19

206

simona sergi  Aos Jc n Q unsplash dfdcff
ZDROJ: Ilustračné foto/Unsplash/ Simona Sergi

REKLAMA

11. december 2020 08:45 SITA, redakcia

BRATISLAVA – Štvrtina Slovákov minie na darčeky menej ako minulý rok, hlavným dôvodom je nižší príjem a odklad prostriedkov do finančnej rezervy. Nákupy darčekov sa presúvajú viac do online priestoru, pričom Slováci budú tohtoročné vianočné darčeky kupovať aj doručovať opatrnejšie. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Lighting Beetle. Z výsledkov prieskumu ďalej vyplýva, že 16 % Slovákov sa tento rok nechystá nakupovať vianočné darčeky vôbec. „Najciteľnejšie je toto rozhodnutie v krajoch stredného Slovenska, kde darčeky neplánuje kupovať až 23 % opýtaných,“ uviedol analytik spoločnosti Lighting Beetle Michal Blažej.

Opatrnosť v kupovaní darčekov tento rok sa podľa prieskumu prejavuje hlavne u ľudí s príjmom do 500 eur. „Tretina z nich má tento rok ešte tesnejší vianočný rozpočet, aj preto budú kupovať lacnejšie darčeky a pre menší počet blízkych než zvykli,” doplnil Blažej. Z ľudí, ktorí tradíciu darčekov zachovávajú, viac ako pätina plánuje vybaviť nákupy skôr než pred rokom. Každý desiaty respondent vo veku 18 – 34 rokov mal dokonca už v prvom decembrovom týždni darčeky nakúpené.

Snaha nakupovať v dostatočnom predstihu vychádza podľa prieskumu z predchádzajúcich skúseností Slovákov s e-shopmi. Za najčastejšie problémy, s ktorými sa za posledný rok pri online nakupovaní stretli, označili Slováci okrem vysokých nákladov na dopravu, nedostatočných skladových zásob či informácií o produktoch aj rýchlosť a kvalitu doručenia tovaru.

Z kategórií darčekov, ktoré Slováci zvykli kupovať v kamenných predajniach a tento rok ich nakúpia online, najvýraznejšie vzrástli kozmetika a drogéria, a to o 42 %, oblečenie o 40 % a tovar pre deti o 37 %. O niečo menší nárast zaznamenali knihy a voľnočasové potreby, a to o 36 % a elektronika o30 %, ktoré sa záujmu cez e-commerce tešili už aj predtým. „Najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní medzi e-shopmi je cena tovaru, porovnávajú ju viac ako dve tretiny zákazníkov,” doplnil Michal Blažej. Na cenovú politiku sú citliví hlavne ľudia s príjmom do 500 eur, tento dôvod uviedlo až 72 % z nich.

Zber dát prebiehal prostredníctvom agentúry Nielsen Admosphere Slovakia v období od 27. novembra do 2. decembra 2020. Analýza dát bola realizovaná na reprezentatívnej vzorke 320 respondentov.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA