Sociálne siete

Ekonomika

Ako budú vyzerať kancelárie v roku 2030?

Pripravte sa na 5G pracoviská a 5 generácií zamestnancov

Zverejnené:

Upravené: 10. júna 2021 o 13:18

353

kancelaria
Ilustračné foto, zdroj: Unsplash/Austin Distel

REKLAMA

BRATISLAVA – Prvýkrát v histórii budú na pracovisku súčasne pôsobiť až štyri generácie ľudí. Navyše, vzostup umelej inteligencie prinesie aj piatu generáciu, konkrétne virtuálnu. Čo všetko môže táto generácia získať z potenciálu moderných 5G pracovísk? Ako harmonizovať a zosúladiť tak rôznorodé pracovné sily vybavené technológiami?

Žijeme v dobe, kedy musíme prijať bezprecedentné generačné zbližovanie, a navyše, aj s nevídaným technologickým pokrokom. Prvýkrát v histórii budú, aj z tohto dôvodu, na pracoviskách súčasne pracovať až štyri generácie ľudí. Podľa CBRE bude Generácia Z do roku 2030 tvoriť tretinu pracovnej sily, pričom veľa kolegov budú mať aj z troch predchádzajúcich generácií. Faktom je aj to, že generácia Baby boomers bude do dôchodku odchádzať neskôr ako ich predchodcovia. O 10 rokov budú teda najmladší z nich pracovať aj po šesťdesiatke. Miléniáli (Generácia Y) a Generácia X budú na vrchole pracovných schopností. Ich pracovné tímy však medzičasom doplní nastupujúca, piata generácia. Budú to virtuálni kolegovia a asistenti – umelá inteligencia (AI).

„Pravdou je, že každá generácia má iné životné aj pracovné preferencie. Myslíme si, že pre zamestnávateľov tak bude stále náročnejšie udržať svojich zamestnancov aktívnych a motivovaných tak, aby boli nielen spokojní, ale aj produktívni a pracovali ako jeden harmonický celok. V CBRE sme sa preto rozhodli pripraviť víziu toho, ako by mohli vyzerať naše pracoviská v roku 2030 a naši odborníci sa bližšie pozreli aj na to, aké pracovné preferencie budú mať všetky spomínané generácie,“ hovorí Tomáš Pecek,, riaditeľ oddelenia architektúry a projektového manažmentu spoločnosti CBRE Slovensko. “V CBRE sme vymodelovali päť persón. Týmto krokom chceme firmám pomôcť  identifikovať ich potreby a preferencie pri budovaní pracovných miest pripravených pre všetkých 5 generácií,“ dodáva Pecek. Nazrite na chvíľu do budúcnosti a zistite, ako spoločnosť CBRE tieto persóny charakterizovala.

  1. GENERÁCIA BABY BOOMERS

Karol sa narodil v povojnovom období, niekde medzi rokmi 1945 až 1964. Práve predal solídny a priestranný rodinný dom s pozemkom a nasťahoval sa do útulného bytu pri vode, ktorý má o 90 % menšiu rozlohu ako jeho bývalý dom. Do práce chodí svojim autom, pričom príležitostne zvezie aj nejakého kolegu či suseda. Má vlastnú kanceláriu. Vie, že ho vnímajú ako „starú školu“ a zvykne hovoriť, že mladí sú síce možno rýchlejší, ale on pozná skratky. Vo svojej pracovnej kariére už dosiahol „strop“, ale naďalej pracuje, pretože ho to baví. Mal by jesť šaláty, ale radšej má reštaurácie na úrovni, v ktorých obeduje s obchodnými partnermi. Zdravým jedlám sa však nevyhýba, ale rád si dopraje aj pohár kvalitného vína.

  1. GENERÁCIA X

Jana sa narodila medzi rokmi 1965 až 1979. Žije s rodinou v byte alebo dome situovanom v blízkom predmestí alebo v okrajovej časti mesta. Užíva si služby, obchody, prírodu a kultúru v pešej dostupnosti od svojho domova. Do práce chodí vlakom. Má vlastnú kanceláriu a často pracuje za zatvorenými dverami, aby sa mohla lepšie sústrediť. Preferuje samostatnú prácu a rozčuľuje ju mikromanažment. Od vedenia firmy očakáva, že stanoví reálne termíny, splniteľné úlohy, a zároveň jej poskytne úprimnú spätnú väzbu. Ocenila by, keby bola v kancelárskej budove alebo v jej blízkosti nejaká posilňovňa. Dáva prednosť reštauráciám so zdravou stravou, ktorú si vie kúpiť a priniesť do kancelárie.

  1. GENERÁCIA Y

Miléniál Marek sa narodil medzi rokmi 1980 až 1996. Žije v meste. V bytovom dome má mezonet. Do práce chodí pešo, občas, keď nestíha, ide na kolobežke. Pracuje v open space kancelárii s vyhradenými priestormi pre spoluprácu. Chce, aby firma a jeho práca nasledovali jasnú víziu s viditeľnými a rýchlymi pokrokmi. Neznáša hierarchiu, striktné pravidlá a negatívnu spätnú väzbu. Od kancelárskej budovy očakáva, že bude mať sprchy, stojany na bicykle a office bude pet friendly. Oceňuje firemné spoločenské aktivity. Frank vyhľadáva reštaurácie a kantíny, ktoré majú atmosféru a sú technologicky na úrovni – respektíve majú napríklad objednávkový systém cez aplikáciu či kiosk s dotykovou obrazovkou.

  1. GENERÁCIA Z

Ema sa narodila po roku 1997. Býva v apartmáne v komplexe spoločného bývania s bohatým občianskym vybavením v okolí, ktoré má v pešej dostupnosti. Komplex je v mestskom prostredí, ale mimo rušného centra. Emma na prepravu do práce používa autonómne vozidlo alebo verejnú dopravu. Robí v kanceláriách typu open space, ale ak potrebuje, môže využiť priestory pre spoluprácu, stretnutia, telefonovanie alebo sústredenú prácu. Emma je ambiciózna a ide si za svojím cieľom. Dôležitý je pre ňu kariérny postup, a preto stále rozširuje svoje zručnosti a schopnosti, aj keby to malo znamenať zmenu zamestnania. Vedie pracovnú skupinu zameranú na klimatické zmeny. Obeduje jedlo, ktoré má za sebou nejaký príbeh alebo je vyprodukované udržateľným spôsobom. Dáva prednosť lokálnej produkcii a rastlinným alternatívam mäsa, prípadne vegánskej kuchyni.

  1. UMELÁ INTELIGENCIA

Peter sa nenarodil. Bol naprogramovaný a spustený. Žije v serveroch pracovného cloudu, nikdy neopustí prácu, nikdy nespí a nepotrebuje jesť. Priestor a čas sú pre neho irelevantné veličiny, rovnako ako nálada jej kolegov. Andrew je ochotný spolupracovať s kýmkoľvek a kedykoľvek. Neustále pritom hľadá spôsoby spolupráce a učenia sa. S veľkou radosťou automatizuje manuálne procesy. Pôsobí ako digitálny asistent s jediným cieľom – uľahčiť prácu kolegom z mäsa a kostí.

5G kancelárie v roku 2030 budú pravdepodobne kanceláriami zmiešaného typu, ktoré budú kombinovať separátne kancelárie, ale aj open space. Budova bude musieť mať špičkové technické zázemie, vysokorýchlostný internet a softvérovú ochranu pre umelú inteligenciu. Zároveň sú žiaduce sprchy, parkovanie pre bicykle, nabíjačky pre elektromobily a dostupnú zastávku hromadnej dopravy či metra.

 

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA