Sociálne siete

Rozhovory

Komunikácia s kandidátmi sa zlepšila, hovorí HR konzultantka Zuzana Valková

GLOBAL NEWS - Martina Baumann

Zverejnené:

Upravené: 4. februára 2021 o 13:33

36

ZDROJ: Zuzana Valková, HR konzultantka a headhunterka z poradensko - personálnej agentúry Henst

14. december 2020 10:49 Martina Baumann

BRATISLAVA – Aktuálna situácia na pracovnom trhu je zložitejšia, pohovory sa presmerovali do online priestoru a mnohé odvetvia namiesto náboru zamestnancov svoje stavy skôr znižovali. Ako sa situácia za uplynulé mesiaca vyvíjala a aké má skúsenosti pri nábore zamestnancov zo strany firiem, ale aj samotných uchádzačov, nám porozprávala Zuzana Valková, HR konzultantka a headhunterka z poradensko – personálnej agentúry Henst, ktorá sa zaoberá poradenstvom v oblasti ľudských zdrojov.

Zaznamenali ste na pracovnom trhu zmenu od marca tohto roku? Ako sa trh vyvíjal?

Áno, tie zmeny sa dejú neustále, aj trh sa vyvíja a reaguje. Rastie počet uchádzačov na dané ponuky, no kvantita prevyšuje kvalitu. Často kandidáti nespĺňajú základné požiadavky a reagujú na pracovnú pozíciu.

Trh sa mení zo dňa na deň, niektoré firmy pociťujú neistotu a nevytvárajú pracovné príležitosti.

Ako to ovplyvnilo priamo vás? S čím ste museli najviac akoby „bojovať“?

Väčšina zamestnávateľov si dnes obsadzuje pracovné pozície vlastnými zdrojmi. Jednak dopyt vzrástol, takže nemusia vynakladať energiu na hľadanie kandidátov a na druhej strane chcú, pochopiteľne, šetriť náklady. Oslovia nás často až, ako sa hovorí o päť minút 12, keď sa im nepodarí v požadovanom čase nájsť vhodného kandidáta. My sme pripravení.

Bolo vidieť v priebehu týchto mesiacov aj zmeny v rámci jednotlivých odborov? Napríklad, stúpali niektoré sektory v rámci pracovných ponúk prudko, resp. iné klesli?

Určite je na tom najhoršie gastro a cestovný ruch. Títo ľudia stratili prácu počas prvej vlny, v lete to bolo optimistickejšie a teraz znova väčšina z nich o prácu a príjem prišla. Taktiež je na tom zle priemysel a jeho odvetvia. Takisto utrpela oblasť marketingu, niektoré tímy v reklamných agentúrach, ktoré stratili svojich klientov a tým museli prepúšťať.

Najlepšie sú na tom korporáty a SSC – centrá zdieľaných služieb, tie sú prevažne v Bratislave – ktoré naberajú rovnako ako v minulosti. Svoje tímy rozširujú aj IT spoločnosti. Neutrpeli e-shopy, kamenné predajne, ktoré dokázali flexibilne prejsť na online predaj, ako aj logistika spojená s týmito službami.

Ktoré ponuky aktuálne dominujú na pracovnom trhu?

IT sektor ide stále do popredia, obchod a výrobné pozície – operátori výroby sú žiadaní.

A ako sa správajú firmy? Sú opatrné v rámci náboru nových zamestnancov?

Rozhodnutia sú opatrné, dokonca sa stretávame aj so stavom otvorenia pozície a následného zrušenia. Netýka sa to však spomínaných SSC.

Vyvíja sa nejakým spôsobom nábor zamestnancov a celková oblasť ľudských zdrojov? Zmenila sa situácia v tomto v dôsledku koronavírusu? Je vidieť napríklad aj rozdiel, ak hovoríme o bežnej firme a ak ide o korporát? Dá sa to nejak špecifikovať, v čom sú rozdiely počas pandémie?

Menšie a stredné firmy dnes nenaberajú. Vzdelávanie ide do úzadia, resp. do online prostredia, trh ponúka širokú paletu aj nízkonákladových webinárov.

Ak prichádzajú v organizáciách organizačné zmeny, tu určite musí byť HR oddelenie pripravené. Mať najmä komunikačnú stratégiu, aby proces prebehol čo možno najhladšie a najempatickejšie voči prepusteným zamestnancom. Využiť následne prípadné služby outplacementu (pozn. red.: Proces podpory a pomoci zamestnávateľa prepúšťaným zamestnancom pri hľadaní nového uplatnenia na trhu práce).

Stále sa hovorí o tom, ako gastro a hotelierstvo utrpelo. Čo však napríklad oblasť HR? Čo sa udialo s personálnymi agentúrami, headhuntermi? Ako to ovplyvnilo ich?

Interného HR sa zmeny nedotkli, tí budú mať ešte veľa práce s prípadnými následnými organizačnými zmenami. Na strane personálnych agentúr je to iné. Agentúry pociťujú pokles pracovných pozícií a mnohé sa museli rozlúčiť s recruitermi. Prežijú tie, ktoré diverzifikujú a ponúkajú aj iné služby a produkty ako samotný recruitment.

Aké sú vaše skúsenosti s firmami za posledné mesiace? Správajú sa inak? Čo komunikácia?

Nie, komunikácia sa nemení a vychádza od ľudí. Procesne môžete vo firme nastaviť komunikáciu smerom navonok, či už na kandidátov alebo na personálne agentúry. Ak interný zamestnanec nevidí dôležitosť komunikácie, komunikovať nebude. Zvyčajne sa ľudia radi vyhovoria na nedostatok času.

Ako sa naopak správajú kandidáti? Cítite zmenu v ich správaní? Obracajú sa na vás viac?

Musím povedať, že komunikácia zo strany kandidátov sa zmenila, zintenzívnila, zlepšila. Keď bol trh presýtený, nízka miera nezamestnanosti, často ich obťažovalo, ak ste ich oslovili, dokonca aj vtedy, ak aktívne prácu hľadali. Mnohí nemali dôveru k tej tretej strane, k agentúre, k headhunterovi.

Dnes s vami komunikujú s väčším rešpektom, pretože nevedia, čo bude zajtra. To nevieme nikto. A množstvo, naozaj desiatky ľudí, ma kontaktujú denne. Potrebujú pomoc, so spätnou väzbu a úpravou životopisu, s prípravou na pohovor, s hľadaním vhodnej pozície, s ďalším nasmerovaním a podobne. Na druhej strane je naozaj skvelé spoznávať denne ľudí, ktorí si pýtajú feedback, pracujú na sebe a obracajú sa na vás s dôverou.

Čo by ste poradili ľuďom, ktorí o prácu prišli a zostali z jedného dňa na druhý doma. Čo by im mohlo pomôcť? Je riešením zmena odboru, brigáda? Alebo by mali venovať čas na svoju rekvalifikáciu, doplnkové vzdelávanie? Čo si myslíte o tomto?

Ideálne riešenie neexistuje. Každý si práve tieto otázky musí zodpovedať sám. Závisí aj od toho, v ktorej fáze sa človek nachádza.

Práve včera mi volala známa, ako to vyzerá na trhu? Vieš mi poradiť „nejakú“ prácu? Vezmem hocičo. Toto nie je dobrý prístup z dlhodobého hľadiska. Rozumiem prípadnej frustrácií, v podstate akékoľvek emócie spojené so skončením pracovného pomeru sú v poriadku. Človek by si mal v prvom rade zodpovedať otázku ´Čo potrebujem?´. Ak som pripravený pracovať, tak potom ´Čo chcem robiť? Čo ma baví?´. Ak viem odpoveď na tieto otázky, viem sa pohnúť ďalej.

Nemyslím si, že cesta je pristúpiť na prácu s nižšími očakávaniami, mimo oboru či za nižšiu mzdu. Prečo? Držme si svoju hodnotu, svoj životný štýl. Ten čas počas nezamestnanosti treba využiť aktívne či už vzdelávaním, výpomocou vo svojom obore, brigádou alebo aj charitou. Najmä teraz pred Vianocami a počas korony tieto možnosti sú. Tak aby ste mohli vyplniť v životopise tú dieru, ktorá tam nastáva najmä pre dlhodobo nezamestnaných. Aktívne hľadanie práce dnes už zo strany kandidátov nemusí byť len o reagovaní na konkrétnu pozíciu na pracovných portáloch. Funkčným riešením môže byť aktivita na sociálnych sieťach, najmä Linkedin, kde si môže každý vytvoriť svoj osobný príbeh, ktorým zaujme recruitera.

V prípade ťažkostí sa dá obrátiť na kariérneho poradcu alebo konzultanta či kouča, ktorý vám pomôže v ďalšom smerovaní.

Ako si myslíte, že sa situácia vyvinie po novom roku? Čo očakávate?

Neviem, či by na túto otázku vedel odpovedať čo i len náš pán premiér (smiech). Ja som optimista a verím, že síce nie po novom roku ale na jar bude lepšie.

Ktorý odbor má podľa vás teda najlepšie perspektívy? Ak by sa povedzme mladý človek mal dnes rozhodnúť pre nejakú prácu…

Rozhodne IT – digitalizácia a automatizácia.

REKLAMA

Vyštudovala žurnalistiku. Začínala písaním cestopisných reportáží, krátko na to editovala články, neskôr prešla na tri roky do tlačovej agentúry. Viedla tiež redakciu Učiteľských novín. Medzitým si stihla vyskúšať aj hovorcovskú stoličku, keď komunikovala za cestných dopravcov na Slovensku. Počas uplynulých rokov svoje skúsenosti pretavila do rôznych činností v oblasti žurnalistiky, médií, PR a marketingu. Aktívne píše na rôzne témy, sú to najmä rozhovory, reportáže a cestopisy.

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA