Sociálne siete

Zdravie

Vieme predchádzať rednutiu kostí? 

Najviac ohrozené sú ženy po menopauze, kedy je u nich riziko vzniku osteoporózy veľmi vysoké. Rizikové sú aj ženy fajčiarky a tie, ktoré konzumujú nadmerné množstvo alkoholických nápojov. Celkovo sú chorobou ohrozené obe pohlavia – ženy nad 65 rokov a muži nad 70 rokov.

Zverejnené:

Upravené: 31. októbra 2021 o 18:13

95

Ilustračné foto, zdroj: Unsplash

REKLAMA

BRATISLAVA – Príčiny vzniku osteoporózy môžu byť dve. Prvá je výsledkom prirodzeného procesu starnutia a hormonálnych zmien po menopauze. Druhou príčinou je iná choroba, ktorá sa následne prejaví aj na stave kostí.

  • Postmenopauzálna, starecká osteoporóza – osteoporóza typu I
  • Sekundárna osteoporóza – osteoporóza typu II.

Primárna osteoporóza typu I sa zvyčajne vyskytuje asi 10 až 15 rokov po tom, čo žena prešla menopauzou, keď hladina estrogénu a progesterónu poklesla. Estrogén pomáha regulovať bunky nazývané osteoklasty, ktoré absorbujú kostné tkanivo. Progesterón podporuje osteoblasty, ktoré podporujú tvorbu kostí.

Keď hladiny týchto hormónov klesajú, kosť sa stráca rýchlejšie, ako sa produkuje. Starecká osteoporóza typu I sa môže vyskytnúť u mužov, ale aj žien. Spravidla je výsledkom nedostatku vápnika a vyskytuje sa u seniorov starších ako 70 rokov, a je spojená so zlomeninami bedrového kĺbu.

Menej častá ako primárna osteoporóza je sekundárna osteoporóza. Tá môže byť dôsledkom rôznych chorôb a pôsobenia liekov, ktorými sa liečia. V zriedkavých prípadoch môže dôjsť k ochoreniu kostí aj u detí, najčastejšie v dôsledku zlého zdravotného stavu.

Medzi príčiny sekundárnej osteoporózy patria zlyhanie obličiek, rakovina vrátane leukémie, skleróza multiplex, reumatoidná artritída, chronická obštrukčná choroba pľúc a cukrovka. Pridáva sa aj hyperparatyreóza, čo je stav, keď je jedna alebo viac žliaz, ktoré regulujú vápnik v krvi, nadmerne aktívna. Alebo hypotyreóza, čo je nedostatočná činnosť štítnej žľazy.

Problémom je i celiakia, zápalové ochorenie čriev, poruchy stravovania ako napríklad mentálna anorexia. Kostiam neprospievajú ani lieky nazývané kortikosteroidy, ktoré sa používajú na liečbu zápalových stavov vrátane reumatoidnej artritídy alebo niektoré antikonvulzívne lieky, vrátane určitých liekov používaných na liečbu epilepsie.

Vieme predchádzať rednutiu kostí?  Jedným z najlepších spôsobov, ako zabrániť slabým kostiam, je pracovať na ich budovaní. Budovanie silných kostí v detstve a dospievaní je dôležité, aby sa zabránilo neskoršej osteoporóze. Ako starnete, kosti nevytvárajú novú kosť dostatočne rýchlo, aby držali krok s úbytkom kostnej hmoty. A po  menopauze dochádza k úbytku kostnej hmoty ešte rýchlejšie. Môžeme však podniknúť kroky na spomalenie prirodzeného úbytku kostnej hmoty starnutím a zabránenie tomu, aby  kosti slabli a lámali sa.

Ako zabrániť rednutiu kostí?
  • Každý deň prijímajte dostatok vápnika a vitamínu D.
  • Buďte aktívni. Vyhľadávajte fyzické aktivity, ako je beh, rýchla chôdza či tanec.
  • Nefajčite. Fajčenie zvyšuje riziko.
  • Ak pijete alkohol, pite s mierou, pre ženy to znamená nie viac ako jeden nápoj denne. Príliš veľa alkoholu môže poškodiť kosti.
  • Poraďte sa so svojím lekárom, či potrebujete liek na prevenciu úbytku kostnej hmoty.
Sú niektoré ženy viac ohrozené osteoporózou?

Rizikové skupiny žien zhrnieme v niekoľkých bodoch:

  • Existuje možnosť prítomnosti zlomeniny v rodinnej anamnéze.
  • Malé a útle ženy sú na osteoporózu náchylnejšie.
  • Ženy, ktoré prechádzajú menopauzou. Po menopauze tvoria vaječníky veľmi málo hormónu estrogénu. Je to práve estrogén, čo pomáha chrániť hustotu kostí. Niektoré ženy stratia až 25% kostnej hmoty počas prvých 10 rokov po menopauze.
  • Signálom, že vaječníky netvoria dostatok estrogénu je aj nepravidelná menštruácia. Tento jav môže byť tiež spojený so vznikom osteoporózy.
  • Ženy s nedostatkom vápnika a vitamínu D. Vápnik a vitamín D spolupracujú na vytváraní a udržiavaní silných kostí. Doplniť ho môžete prirodzene v strave alebo výživovými doplnkami.
  • Ženy s nedostatkom fyzickej aktivity. Ženy všetkých vekových skupín by mali pravidelne cvičiť s vlastnou hmotnosťou. V rámci prevencie je ideálna chôdza, tanec alebo tenis. Spomínané druhy športu pomáhajú udržiavať a budovať hustotu kostí.
  • Ženy s poruchou stravovania. Poruchy stravovania, najmä mentálna anorexia a bulímia, môžu oslabiť kosti. Anorexia môže viesť až k strate menštruácie.
  • Fajčiarky. Ženy, ktoré fajčia, majú nižšiu hustotu kostí a často prechádzajú menopauzou skôr ako nefajčiarky. Fajčenie zvyšuje riziko zlomenín kostí. Toto riziko je tým vyššie, čím dlhšie fajčíte a čím viac cigariet denne vyfajčíte.
  • Ženy, ktorým sú diagnostikované choroby ako cukrovka, predčasné zlyhanie vaječníkov, celiakia a zápalové ochorenia čriev či depresie.
  • Ženy, ktoré užívajú lieky na liečbu dlhodobých zdravotných problémov, ako je artritída, astma alebo ochorenie štítnej žľazy.
  • Alkohol. Dlhodobé nadmerné pitie alkoholu môže spôsobiť veľa zdravotných problémov vrátane úbytku kostnej hmoty, srdcových chorôb či mŕtvice. Ženy by nemali vypiť denne viac ako pohár vína.

Viac na www.krehkekosti.sk

Čítajte tiež:

Prečo je dôležitá prevencia? Vápnik, vitamín D a pohyb pri osteoporóze

Silnú ženu nič nezlomí, ani osteoporóza

Choroba bez príznakov, ktorá ohrozuje váš život?

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA