Sociálne siete

ZAHRANIČIE

Chorvátsko otvorilo most Pelješac, prvýkrát spojil juh so zvyškom zeme

Zverejnené:

Upravené: 27. júla 2022 o 11:55

431

Zdroj: Facebook

REKLAMA

GLOBALNEWS

Chorvátsko v utorok slávnostne otvorilo dlho očakávaný most, ktorý spája doteraz oddelenú oblasť okolo mesta Dubrovník so zvyškom krajiny. Turisti teda už nemusia pri ceste na juh Chorvátska prechádzať cez Bosnu a Hercegovinu.

Zhruba 2 400 metrov dlhý most preklenuje Jadranské more a spája chorvátsku pevninu s polostrovom Pelješac, čím umožňuje ľahší prístup k najvýznamnejšej turistickej destinácii krajiny – stredovekému mestu Dubrovník zapísanému na zozname svetového dedičstva UNESCO.

Turisti budú môcť obísť úzky pobrežný koridor patriaci Bosne, kde vznikajú dlhé kolóny pri hraničných kontrolách, a časovo si tak cestu do Dubrovníka skrátia. Táto trasa pritom cestujúcich nevyjde drahšie, využitie mosta je bezplatné.

„Cestovanie touto časťou krajiny bude odteraz oveľa praktickejšie a príjemnejšie a sme obzvlášť hrdí na to, že most so svojim komplexným a jedinečným dizajnom zaujímavým spôsobom zmenil výhľad na Malostonský záliv,“ uviedol riaditeľ Chorvátskeho turistického združenia Kristjan Staničić.

Stavbu označil za jeden z najdôležitejších strategických projektov v histórii Chorvátska.

Pelješský most bol navrhnutý tak, aby odolal vetru s rýchlosťou 180 kilometrov za hodinu. Neočakávajú sa teda problémy s počasím, ako je to v prípade niektorých iných mostov v krajine. Stavba vyšla na 526 miliónov eur, z čoho 357 miliónov eur poskytla Európska únia.

Rusko sa po roku 2024 stiahne z projektu Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS

„Veľký deň pre Chorvátsko“

Utorkové slávnostné otvorenie trvá celý deň a vyvrcholí večer. Mnohí Chorváti sa skoro ráno odvážili prekonať letné horúčavy, aby boli medzi prvými, kto most pešo prešli, uviedla agentúra AP.

Elegantný lanový most so šiestimi pylónmi, postavený čínskou spoločnosťou, je podľa AP vzácnym počinom svojho druhu v čase, keď sa Európa obáva, že Čína chce posilniť svoj ekonomický vplyv prostredníctvom investícií do infraštruktúry.

Štátna televízia HRT označila otvorenie mosta za „historický deň, na ktorý čakali celé generácie“„Pre Chorvátsko je to veľký deň. Dnes si to užime!“ povedal premiér Andrej Plenkovič.

Koridor rozdeľujúci dnes chorvátsku Dalmáciu na dve časti vznikol v roku 1699 ako súčasť Osmanskej ríše. Jeho cieľom bolo zabezpečiť, aby vtedajšia Dubrovnícka republika nehraničila s konkurenčnými Benátkami. Dokončenie mostnej konštrukcie preto miestne médiá vykresľovali ako dejinnú udalosť a dovŕšenie viac ako tri storočia starého sna o spojení chorvátskeho územia do jedného celku.

Bosna v minulých rokoch opakovane žiadala, aby Chorvátsko realizáciu cestného projektu zastavilo. Argumentovala tým, že stavba poruší jej právo prístupu k otvorenému moru.

To Záhreb odmieta s tým, že najväčšie rozpätie medzi piliermi 285 metrov spolu s výškou 33 metrov zabezpečujú bezproblémový prejazd loďou do jediného bosnianskeho prístavu Neum.

Filipíny zasiahlo silné zemetrasenie so silou 7,3 stupňa

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA