Sociálne siete

Zdravie

Život so zápalovými artritídami? Dôležitá je životospráva a duševná pohoda

Pokračujeme v sérii článkov na tému artritída. Dnes sa dozviete viac o tom, na čo si dať pozor pri tomto ochorení a ako zvládať jeho vzplanutie. Taktiež si prečítajte tipy na cestovanie s artritídou.

Zverejnené:

Upravené: 13. júla 2021 o 11:04

198

Ilustračné foto, zdroj: Unsplash/Conscious Design

REKLAMA

BRATISLAVA – Život so zápalovou artritídou môže byť náročný, ale existuje veľa možností, ako aj s ochorením urobiť svoj život kvalitnejším a žiť naplno. Dá sa to, len treba poznať o ochorení čo najviac a vedieť, na čo si dať pozor a akých pravidiel sa držať.

Dôležitá je zmena životosprávy

Hmotnosť a strava

Ak trpíte jednou zo zápalových artritíd, udržiavanie zdravej hmotnosti je veľmi dôležité, aby ste nadmerne nezaťažovali kĺby. Najlepším spôsobom, ako si udržať zdravú hmotnosť pre ľudí so zápalovou artritídou alebo pre kohokoľvek iného, je vyvážená strava. Zhruba dve tretiny vašej stravy by sa mali skladať z ovocia, zeleniny a celozrnných výrobkov. Zvyšná tretina by mala obsahovať nízkotučné mliečne výrobky a chudé mäso ako zdroj bielkovín. Porozprávajte sa so svojím lekárom o kontrole vašej hmotnosti a o tom, ako by vás mohol podporiť, ak potrebujete schudnúť.

Cvičenie

Mnoho ľudí so zápalovou artritídou uprednostňuje cvičenie vo vode, pretože voda nadľahčuje kĺby. Kurzy aqua-aerobiku a plávanie sú skvelou možnosťou si tieto formy cvičenia vyskúšať. Ak neviete plávať- nikdy nie je neskoro naučiť sa to!

Jóga, pilates, cyklistika a chôdza sú tiež vhodné druhy pohybu aj pre ľudí so zápalovou artritídou. Dôležité je postupovať pomaly  a venovať sa cvičeniu pravidelne, no s mierou.

Cvičenie má množstvo výhod: zlepšuje spánok, znižuje bolesť, stuhnutosť a úzkosť, môže pomôcť urýchliť zotavenie po vzplanutí ochorenia. Cvičenie je tiež jedným z hlavných spôsobov, ako si môžete udržať zdravú hmotnosť. Váš lekár vám poskytne rady, ako cvičiť, ktoré vám pomôžu pri pohybe.

Prestaňte fajčiť

Fajčenie môže vašu zápalovú artritídu ešte zhoršiť, preto sa odporúča prestať s ním. Váš lekár vám bude vedieť poradiť a dá vám kontakt na odborníkov, ktorí vám pomôžu pri odvykaní od fajčenia.

Nielen telo, ale aj myseľ!

A čo duševná pohoda? Aj ta je veľmi dôležitá. Tieto rýchle tipy vám pomôžu zdvihnúť náladu.

  • Hýbte sa! Myšlienka na cvičenie nemusí byť práve teraz príťažlivá a môžete sa obávať, že cvičenie by mohlo vaše príznaky zhoršiť. Cvičenie je však jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste zmiernili svoje príznaky a zlepšili svoju duševnú pohodu. Ak ste schopní cvičiť, prečo nevyskúšať pridať do svojho dňa o niečo viac pohybu? Snažte sa každý deň venovať nejakej fyzickej aktivite, či už je to krátka prechádzka alebo kurz jogy – každý, hoci aj krátkodobý pohyb vám pomôže.
  •  Dobre spite. So zápalovou artritídou môže byť ťažké spať. Môže to byť spôsobené bolesťou alebo obavami o váš stav. Nedostatok spánku môže skutočne bolesť zhoršiť, takže sa budete cítiť ešte horšie. Snažte sa dodržiavať spánkový režim, chodievajte spať pravidelne v rovnakom čase. Vypnite mobilný telefón, počítač a televíziu.  V miestnosti, kde spíte, by mala byť skôr nižšia teplota.  Ak tieto opatrenia nefungujú, požiadajte o radu svojho praktického lekára.
  •  Choďte von. Keď pôjdete na krátku prechádzku, pomôže vám to zbaviť sa starostí. Pohyb vonku  je priam zázračný spôsob ako si zlepšiť náladu.
  • Meditujte. Ak chcete znížiť stres a podporiť svoj vnútorný pokoj, ktorý vám pomôže zvládnuť bolesť, vyskúšajte meditáciu! Meditácia môže byť výborným relaxačným prostriedkom.  Na internete je množstvo návodov na meditáciu, alebo môžete požiadať o radu svojho praktického lekára alebo zdravotnú sestru.
  • Buďte v kontakte s okolím. Je dôležité zostať v kontakte so svojimi priateľmi, rodinou a komunitou. Niektoré dni to môže byť ťažké, keď máte bolesti a možno sa necítite spoločensky.  Ale kontakt s inými ľuďmi môže zvýšiť vaše emočné zdravie a pohodu.
  • Požiadajte o pomoc. Jednou z najťažších vecí môže byť požiadanie o pomoc.  Ak ste však napríklad viac dní nespali, je skutočne dôležité s niekým o tom hovoriť. Existuje veľa možností pomoci, preto sa obráťte na svojho praktického lekára alebo zdravotnú sestru.
meditacia

Ilustračné foto, zdroj: Unsplash/Shashi Chaturvedula

Zvládanie vzplanutí ochorenia

Vzplanutie zápalovej artritídy je obdobie, v ktorom sa príznaky zhoršujú a bolesti môžu byť silnejšie. Vzplanutie môže byť frustrujúce, stresujúce a bolestivé, či už je relatívne krátkodobé alebo závažnejšie a narúša každodenný život. S nárastom bolesti kĺbov, opuchmi, únavou a stresom sa dá ťažko žiť. Tieto všeobecné rady na zvládanie vzplanutí vám môžu pomôcť.

  • Dbajte na dostatočný odpočinok a myslite pozitívne
  • Snažte sa mať dostatok spánku
  • Ľahké cvičenie môže pomôcť zmierniť bolesť a zdvihnúť náladu, ale robte iba také cviky a v takom rozsahu, ako zvládate.
  • Vyskúšajte jogu alebo meditáciu, mnohým ľuďom pomáhajú relaxačné techniky zvládnuť bolesť
  • Nebojte sa použiť pomôcku, ak ju potrebujete. Vychádzková palica vám môže pri chôdzi počas vzplanutia ochorenia naozaj pomôcť
  • Pomôcť môžu aj teplé kúpele alebo sprchy, najmä ráno
  • Vyskúšajte tepelné a chladné zábaly, zmiernia bolesť a zápal
  • Uistite sa, že užívate lieky v správnom čase a v správnej dávke
  • Stroje TENS (transkutánne elektrické nervové stimulátory) môžu pomôcť niektorým ľuďom znížiť bolesť
  • Hovorte o svojom stave – dajte ľuďom vo svojom okolí vedieť, že sa necítite najlepšie, nemusíte ticho trpieť

Ak mávate záchvaty pravidelne alebo sa vaše príznaky zhoršujú, je najlepšie sa poradiť so svojím lekárom.

Cestovanie so zápalovou artritídou

Cestovanie so zápalovou artritídou nemusí byť obťažujúce a náročné. Najlepšie je cestu naplánovať a dôkladne sa na ňu pripraviť. Treba brať do úvahy niekoľko otázok:

large cestovanie unsplash abbc

Ilustračné foto, zdroj: Unsplash

Mám dostatok liekov na to, aby mi vydržali celú cestu? Najlepšie je zabezpečiť si lieky navyše, pre prípad, že by cesta trvala dlhšie. Poraďte sa so svojím lekárom vopred, aby ste si mohli zabezpečiť väčšie množstvo liekov. Pri prekračovaní časových pásiem sa  uistite, že užívate lieky v správnom čase, môžete sa o tom vopred poradiť so svojím lekárom.

Aké doklady musím mať so sebou? Vždy skontrolujte, či na cestovanie s vaším liekom nepotrebujete nejaké špeciálne povolenia, aby ste sa vyhli problémom na colnici. Niektoré lieky na zápalové artritídy sa môžu prevážať iba s povolením. Spravidla je najlepšie zbaliť si lieky do príručnej batožiny, aby sa vám nestratili.

Musia byť moje lieky chladené? Niektoré lieky je potrebné neustále udržiavať v chlade. Včas sa obráťte na prepravcu a kontaktujte ubytovanie, aby ste sa uistili, že vyhovejú vašim potrebám.

Mám vhodné cestovné poistenie?  Uistite sa, že ste informovali poisťovňu o všetkých svojich zdravotných problémoch.

Potrebujem asistenciu alebo napríklad pomoc s taškami alebo invalidný vozík, ak musím dlhšie kráčať? Ak letíte a používate invalidný vozík alebo máte problémy s pohyblivosťou, objednajte si „špeciálnu pomoc“. Letecké spoločnosti, letiská, výletné lode a trajekty v EÚ sú zo zákona povinné poskytovať bezplatnú asistenciu a pomoc.

Aké cestovné očkovania potrebujem? Vždy je najlepšie porozprávať sa so svojím lekárom v dostatočnom predstihu, aby ste sa uistili, že akékoľvek cestovné očkovanie, ktoré budete potrebovať, nebude mať vplyv na účinok vašich liekov.

Cesta lietadlom

Cestovanie lietadlom bežne zahŕňa dlhodobé sedenie. Snažte sa meniť polohu čo najčastejšie. Napríklad zamieňajte sedenie a státie a ak je to možné, hýbte kĺbmi. 

Ubytovanie

Ak máte problémy s pohyblivosťou, skúste si rezervovať izbu na prízemí alebo izbu v blízkosti výťahu. Ak potrebujete pri pohybe pomôcky, nezabudnite si ich rezervovať vopred a skontrolujte tiež, či je miestnosť dostatočne veľká na to, aby ste mohli používať pomôcky, ktoré potrebujete.

Zaujímavá kampaň – Advantage Hers!

Advantage Hers je globálna kampaň, ktorá vám má ukázať, že žiadna žena s chronickým zápalovým ochorením by nemala dovoliť, aby jej stav bránil dosiahnuť svoje sny. Viac sa dočítate TU.

Advantage Hers poskytuje nástroje, ktoré vám pomôžu vytvoriť si vlastný plán liečby a zvládania ochorenia („herný plán“) a zohrávať aktívnejšiu úlohu vo vašej starostlivosti.

SK Jeji vyhoda logo

Nezabudnite si prečítať aj ostatné články v našej sérii na tému ARTRITÍDA:

Máte bolesti kĺbov? Trápia vás opuchy a stuhnutosť? Môže ísť o reumatoidnú artritídu

Artritída: Diagnostika a možnosti liečby

Tehotenstvo so zápalovou artritídou? Áno či nie?

Jej výhoda: Ženu nezlomí nič, ani chronické zápalové ochorenie

 

 

TIEŽ BY SA VÁM MOHLO PÁČIŤ

REKLAMA